Träbro i Tranemo kommun nominerad till Träskyddspriset 2024

Report this content

Träbron i Uddebo är en nyutvecklad brokonstruktion för optimerad tillverkningsprocess och beständighet. Nu är den nominerad till Träskyddspriset 2024.

– Det är väldigt roligt att projektet har blivit nominerat, det är en unik bro, i en unik ort, säger Driton Bilalli (S), kommunordförande, Tranemo kommun.

Genom att kombinera trä och stål på ett effektivt sätt erbjuder bron en långsiktig och hållbar lösning för framtidens infrastruktur. Den är konstruerad för att minimera underhåll och maximera livslängden, vilket gör den till ett kostnadseffektivt val.

– Tranemo kommun visar att det går att bygga klimatsmart ur ett helhetsperspektiv och samtidigt göra det föredömligt ur ett estetiskt perspektiv. Bron visar hur god arkitektur kan smälta samman med imponerande ingenjörskonst, säger Fredrik Westin, vd för Svenska Träskyddsföreningen.

Projektet i Uddebo visar på hur avancerade byggtekniker kan förenas med hållbara material för att skapa en bro som inte bara är en del av framtidens infrastruktur utan också en del av det naturliga landskapet.

– Nomineringen är ett kvitto på att man gör något bra, säger Driton Bilalli.

Bron i Uddebo är inte bara en viktig tillgång för lokalsamhället, utan även ett lysande exempel på hur ingenjörskonst, materialval och utformning kan utvecklas hand i hand för att skapa något unikt och vackert. Med sin förening av hållbarhet, funktionalitet och estetik är träbron i Uddebo ett inspirerande exempel på hur framtidens infrastruktur kan utformas, och är därmed en stark kandidat till Träskyddspriset 2024.

Klicka här för att läsa mer om projektet och se fler bilder

Om Träskyddspriset

Stadsbyggnadsprojekt som nomineras och koras bedöms efter följande kriterier:

• God arkitektur och funktion – stad och samhälle utvecklas genom form, funktion, trygghet och nytta
  • Trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper används på ett kunnigt sätt och spelar en framträdande roll
  • Hållbarhet och miljö med ett helhetsperspektiv under livscykeln är medvetna val
  • Träskyddskunskap framträder i val av konstruktion och material – lång förväntat livslängd och resurseffektivt underhåll under låg tid
  • Aktualitet, nyskapande och inspirerande goda exempel där en eller flera faktorer bidrar till ett föredöme
Fredrik Westin
fredrik.westin@traskyddc.com
Svenska Träskyddsföreningen företräder den svenska träskyddsindustrin och verkar för att svenskt trä används mer av fler. Rätt trä på rätt plats är vårt motto. Beständigt NTR-märkt virke är det miljöriktiga valet när man bygger ute.