Internationella Jazzdagen 2013!

Report this content

För andra året någonsin firas Internationella Jazzdagen. Unescos generalkonferens har utsett den 30 april till en särskild dag för jazzmusik med motiveringen att jazz har en viktig roll för kommunikation över tid och rum, och för att uppmuntra till samling runt musik.

”I mer än 100 år har jazz – det universella språket för passion och medkänsla – förenat människor från olika kulturer, religioner och nationaliteter. Musiken har skapat och stärkt kommunikation och samarbete mellan grupper, stött fredsskapande och visat hur mycket vi alla har gemensamt. Ingen annan musikform kan som jazz fungera som instrument för diplomati” säger Unescos generaldirektör Irina Bokova och musikern Heribe Hankock som är Unescos särskilde ”Goodwill-ambassadör” för interkulturell dialog och styrelseledamot i Thelonious Monk Institute of Jazz.

Istanbul är årets värd för Jazzdagen och firandet där uppmärksammar vilka möjligheter som finns för att använda jazz i utbildning, i fredsprocesser och för dialog mellan människor och kulturer.

Interaktiv karta: Vad händer på Internationella Jazzdagen?

För mer information se unesco.se alt. kontakta Kerstin Lundman, biträdande generalsekreterare Svenska Unescorådet, tel. 08-405 3385 el. 070-84 98 593.

Unesco är FN:s organisation för samarbete mellan 195 medlemsländer inom utbildning, vetenskap, kultur och kommunikation. Unesco instiftades 1945 och arbetar för fred och säkerhet, ökad respekt för rättvisa, mänskliga rättigheter och frihet för alla. Unesco bygger nätverk och genom att utarbeta gemensamma regler (som t ex konventioner) bland annat. Många svenskar deltar i Unescos olika nätverk.

Svenska Unescorådet är länken mellan Unesco och Sverige. Unescorådet ger råd till regeringen om Unescos verksamhet och informerar i Sverige om Unesco. Unescorådet består av tolv ledamöter, och rådets kansli finns på Regeringskansliet (utbildningsdepartementet).

Taggar: