Report this content

Gymnasiesatsning för fler fordonstekniker: Svenska Volkswagen satsar 1,7 miljoner på fordonsteknisk utbildning i samarbete med Södertälje kommun Svenska Volkswagens servicemarknad, som servar Sveriges alla auktoriserade VW, Audi och Skoda -verkstäder, satsar 1,7 miljoner på det Motortekniska programmet (MTP) för service- och fordonstekniker i Södertälje. - Vi måste stötta yrkesskolorna och ta ett större ansvar för den motortekniska skolutbildningen redan från gymnasienivå för att uppnå ett långsiktigt och hållbart kundengagemang och säkerställa tillgången av kompetenta fordonstekniker. Speciellt med tanke på den komplexitet som dagens bilar utgör. Varje del är en del i helheten och måste fungera friktionsfritt. Av det skälet är gediget utbildade fordonstekniker ett krav, säger Anders Gustafsson, servicemarknadschef för Svenska Volkswagens servicemarknad. Behovet av välutbildade fordonstekniker är betydligt större än vad som idag finns på den svenska arbetsmarknaden. Därför satsar Svenska Volkswagens servicemarknad 1,7 miljoner på utbildningen Motortekniskt Program (MTP) som företaget stöder och driver i samarbete med Södertälje kommun. - Svenska Volkswagens engagemang i yrkesutbildningen är ett mycket lyckat och lysande exempel på hur näringslivet kan stöda en kommunal verksamhet. Med gemensamma krafter och kunskaper är det fullt möjligt att uppnå positiva resultat, säger Rick von Alten, gymnasiechef i Södertälje kommun. Svenska Volkswagens servicemarknad stöder utbildningen främst med material i form av testbilar och teknisk utrustning, men även genom kursmaterial och specifik lärarkompetens. - Det ställs allt högre krav på dagens fordonstekniker så vår expertiskunskap välkomnas varmt på utbildningen. Idag består ett fordon av cirka 60 procent elektronik och 40 procent mekanik, och morgondagens bilar kommer att innehålla än mer elektronikkomponenter säger Lars Nilsson, utbildningschef hos Svenska Volkswagen. - Om vi inom bilbranschen själva inte gör något nu kan vi stå inför faktum att inom ett par år vara utan tekniker. Behovet av kompetent yrkesinriktad personal är skriande, säger Anders Gustafsson, servicemarknadschef på Svenska Volkswagen. På grund av den akuta bristen på utbildad personal på arbetsmarknaden trissas lönerna upp och fordonstekniker spås bli ett framtida höglöneyrke, precis som snickare, målare och rörmokare. Anders Gustafsson, Servicemarknadschef Svenska Volkswagens servicemarknad Kontaktperson 08-553 896 80 Telefon 070-278 96 80 Mobil Lars Nilsson, Utbildningsansvarig Svenska Volkswagen Kontaktperson 08-553 869 67 Telefon 070-61 86 967 Mobil Rick von Alten, Gymnasiechef Södertälje kommun Kontaktperson 08-550 23 046 Telefon 070-882 27 99 Mobil ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/14/20040622BIT21260/wkr0001.pdf