Volkswagen-gruppen ökar

Report this content

Volkswagen-gruppen ökade med fem procent i april Volkswagen-gruppen ökade sin totala försäljning med 5 procent i april. Leveranser till kunder världen över uppgick till 443 700 fordon. Den gynnsamma utvecklingen för Volkswagen Personbilar var avgörande för det positiva aprilresultatet. Under de fyra första månaderna i år ökade gruppens försäljning med 1,8 procent till 1 648 100 fordon. Ordföranden i Volkswagen AG:s ledningsgrupp, Dr Bernd Pischetsrieder, beskrev utvecklingen som en bekräftelse på gruppens strategi. -Genom att fortsätta vår modelloffensiv kommer vi än en gång att kunna öka leveranserna till kund på helårsbasis jämfört med föregående år. Han tillade: -I mitten av 2005 kommer nästan två tredjedelar av gruppens fordon att vara utbytta mot nya modeller. Jämfört med samma månad föregående år, ökade Volkswagen Personbilar sina leveranser till kund med 7 procent till 270 900 fordon. Sedan början av året har leveranserna ökat med 2 procent till 1 004 000 fordon. Den viktigaste draghjälpen är nya Golf, som såldes i 56 000 exemplar, en ökning med 13,7 procent. Ökningen under de fyra första månaderna var 5,5 procent (207 000 fordon). Försäljningsökningen av Touareg var också stark. Från januari tom april såldes 27 000 Touareg, nära fem gånger så många som under samma period i fjol. Även Audi sålde mer i april, en ökning med 0,5 procent till 67 400 bilar. Sedan januari har leveransen av Audi ökat med 4,1 procent till 259 000 bilar. Nya Audi A3 står för en stor del av ökningen och i april såldes 31,7 procent fler A3 jämfört med samma månad förra året, totalt 14 500 bilar. Marknaderna i Asien bidrog än en gång till gruppens försäljningsökning. Leveranserna i april ökade med 7,2 procent till 67 600 bilar (varav 60 100 såldes i Kina). Gruppens samlade försäljning under de fyra första månaderna ökade med 4,4 procent (266 100 fordon) jämfört med samma period förra året. Även Brasilien visade plussiffror. I april ökade leveranserna med 7,4 procent till 27 200 bilar. Ökningen för de fyra första månaderna blev 9,4 procent till 113 300 bilar. Utvecklingen i Argentina var lika glädjande, från förra årets svaga marknad på 4 600 bilar till årets 20 200 (plus 337,5 procent) för årets första fyra månader. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=39693 Volkswagen-gruppen Volkswagen-gruppen med sitt säte i Wolfsburg är en av världens ledande biltillverkare och marknadsledare i västra Europa. Gruppen har totalt 336 000 anställda. År 2003 levererade gruppens märken 5 015 000 bilar till kunder i mer än 150 länder (4 983 000 för år 2002). Försäljningen 2003 uppgick till 87,15 miljarder Euro ( 86,95 år 2002). Vinst före skatt blev 1,53 miljarder Euro (3,99 miljarder Euro 2002), vinst efter skatt blev 1,12 miljarder Euro (2,60 miljarder Euro 2002). Gruppen har 45 fabriker i elva europeiska länder och ytterligare sju i Sydamerika, Mexico, Asien och Afrika. Världen över producerar de anställda 21 500 bilar varje dag. Volkswagen-gruppen består av Volkswagen Personbilar, Skoda, Bentley, Bugatti, Audi, SEAT, Lamborghini, och Volkswagen lätta lastbilar, och andra bolag som IT-bolaget gedas, Volkswagen Financial Services och Europcar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/17/20040517BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/17/20040517BIT00460/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/17/20040517BIT00460/bild.html Bilder