Report this content

Nytt företag bakom SVT:s storsatsning: Unika bilder från Expedition: Robinson på Internet På lördag startar årets upplaga av Expedition: Robinson och på Internet kommer man kunna följa deltagarna och se rörliga bilder från strapatserna på ön. Företaget webbTV har arbetat parallellt med SVT på ön Mensirip i Malaysia och kommer att visa unika bilder från händelserna under Expedition: Robinson. Hemsidan kommer att offentliggöras på lördag efter premiärprogrammet. Under sju veckor har de 14 deltagarna i Expedition: Robinson kämpat om att bli den ensamma vinnaren. Hela tiden har personal från företaget webbTV följt deltagarna och kan visa unika bilder från tiden på ön. Bilder som bara kommer att visas på Expedition: Robinsons hemsida på Internet. - Tillsammans med webbTV har SVT i år producerat en Expedition: Robinson- sajt där tv-tittarna varje lördag efter programmet kan se sina Robinson- favoriter i nytt exklusivt rörligt material. Med tanke på dagens utveckling och det goda samarbete vi har haft lär det bli fler liknande projekt i framtiden, säger Svante Stockselius, underhållningsansvarig på SVT. Personal från webbTV har varit på ön Mensirip och följt inspelningarna och har filmat totalt 50 timmar. Av detta producerar man 45 filmer med exklusivt material som kommer att läggas upp på Expedition: Robinsons hemsida på Internet, där man även kan chatta och ställa frågor om dom tävlande och programmet. Filmerna är producerade för att kunna ses och upplevas på bästa möjliga sätt oavsett dator och typ av Internetuppkoppling. - Internet är framtidens TV. Årets upplaga av Expedition: Robinson är ett utmärkt exempel på hur man med hjälp av Internet kan göra bra och välgjorda program ännu bättre. Idag är det få som behärskar innehåll, TV- produktion och de krav Internet ställer på rörliga bilder. Där TV- programmet slutar kommer Internet att ta vid. På hemsidan fortsätter Expedition: Robinson dygnet runt, säger Melker Heintz, en av grundarna av webbTV. webbTV har bland annat samarbetat med och resebolaget Langley Travel och klädföretaget Hunky Dory. Besök Expedition: Robinson på Internet på www.svt.se. Mer om webbTV finns på http://www.webbtv.se För ytterligare information: Melker Heintz, creative director webbTV, 0709 -17 66 10 SVT, Underhållning tel 08-784 78 14 webbTV:s affärsidé är att skapa uppmärksamhet genom rörliga bilder, i alla medier, för att öka trafiken till kunders webbadresser. Företaget grundades våren 2000 och är baserat i Göteborg Melker Heintz, Creative Director, f. 1968 Producent/regissör/fotograf med tio års erfarenhet inom reklamfilmsproduktion och TV-underhållning. Arbetat bland annat för "Reneé" Kanal 5, "Superstars" och "Blåsningen" TV3. Marcus Holm, VD, f. 1974 Civilekonom från Handelhögskolan i Göteborg. Ansvarig för marknadsföring och strategisk utveckling. Erik Johansson, Producent, f. 1967 Har producerat/regisserat och skrivit manus till TV-underhållning de senaste tio åren. Medproducent på Expedition: Robinson för Sverige, Norge, Danmark, Holland, Belgien, Österrike och Tyskland. Filip Nilsson, Producent, f. 1974 Har de senaste sex åren medverkat som producent/regissör i en rad sport-, äventyrsfilmer. Bland annat ansvarig mediabevakning vid multisporttävlingen "Raid Galouise" . ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/06/20001006BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/06/20001006BIT00550/bit0002.pdf