Josefine Åhrman ny generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv

Svenskt Friluftsliv offentliggör idag rekryteringen av Josefine Åhrman som ny Generalsekreterare. Hon kommer att tillträda sin tjänst den 7 juni 2022.

– Det har varit en viktig och omsorgsfull rekryteringsprocess. Styrelsen har stort förtroende för att Josefine med sina erfarenheter och kompetenser kommer att kunna leda den fortsatta utvecklingen av Svenskt Friluftsliv. Med Josefine på plats känner jag mig trygg med att vi, tillsammans med våra medlemsorganisationer, kommer att ta oss ännu närmare vår vision Mer friluftsliv för alla, säger Susanne Maarup som är mycket nöjd med rekryteringen.

Josefine är en flerfaldigt prisbelönt ledare med flerårig chef- och ledarerfarenhet på strategisk nivå från Uppsala kommun, där hon bland annat ansvarade för utvecklingen av Uppsala som idrott- och fritidsstad. Hon har även drivit företag inom friskvård och hälsa. Josefine har därmed stor vana av att företräda och samverka med organisationer i civilsamhället samt att driva förändring genom tillvaratagande av engagemang i demokratiska sammanhang.

– En perfekt matchning, speciellt med det läget vi befinner oss i att utveckla Svenskt Friluftsliv ytterligare givet det utökade anslaget. Vi ser också att Josefine med sin kunskap och erfarenhet tillsammans med medarbetarna på kansliet kan utveckla verksamheten ytterligare. Josefine är en drivande och trygg ledare som därtill ser och förstår olika perspektiv på frågeställningar och hos människor. Det i kombination med en fallenhet att tänka strategiskt, sätta mål och utmana men även kavla upp ärmarna och prestigelöst genomföra själv var bland många andra styrkor det vi föll på i valet av Josefine, avslutar Susanne Maarup.

– Jag känner mig stolt och hedrad att ha utsetts till ny Generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv. Svenskt Friluftsliv står inför en spännande utveckling, trycket och efterfrågan för natur och friluftsliv ökar och det statliga anslaget har fördubblats. Det ger goda förutsättningar att lyfta och utveckla friluftslivet i Sverige tillsammans med våra medlemsorganisationer. Ett viktigt och häftigt uppdrag, nu ser jag verkligen fram emot att börja arbeta och lära känna organisationen samt dess partners, säger Josefine Åhrman.

Susanne Maarup, Ordförande Svenskt Friluftsliv
+46 769 469 665
susanne.maarup@svensktfriluftsliv.se

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 27 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har 1,6 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 7 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesperson gentemot regering, riksdag och myndigheter.