Naturen håller öppet i Coronatider!

Under några få månader har vi fått se vår verklighet dramatiskt förändrad. En hel del människor kan inte gå till sina arbeten, många får avstå fritidsaktiviteter och framtiden är både ekonomiskt och fysiskt oviss för oss alla. Vi har fått direktiv att hålla avstånd mellan oss själva och våra vänner och det tär på oss. Många känner sig ensamma och isolerade. Men naturen står alltid öppen och friluftsorganisationerna försöker med sin kreativitet leda vägen ut!

Svenskt Friluftslivs medlemsorganisationer har påverkats i olika grad av Coronaviruset – och i olika grad anpassat sig. Det är viktigt för våra organisationer att människor fortfarande kommer ut i naturen - och för att lyfta några kreativa exempel så har…

• BirdLife Sverige - som har sin stora grupp fågelskådare aktiva just nu – har i dagarna släppt en tydlig rekommendation till alla som vill gå ut i naturen och titta på fåglar. De tydliggör att Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska följas även om man går ut i naturen. Se webbsida ”Naturen är fortfarande öppen!” https://birdlife.se/naturen-ar-fortfarande-oppen/
    Kika gärna på fåglar - själv eller i grupp – men går du tillsammans med andra behöver du ha en havsörns vingbredd mellan dig och andra!

Utöver det så är det möjligt att hitta besöksmål på länsstyrelsernas webbsidor. Sverige har 21 län och på respektive länsstyrelses webbsida finns information om var man kan hitta naturreservat, kulturreservat och nationalparker. https://www.lansstyrelsen.se/

Friluftslivet behöver förändra sig liksom alla andra samhällsaktiviteter i Coronatider och vi ser ett behov av naturen för att få andrum och energi, nu när många är hemma och inomhus många timmar om dagen, säger Svenskt Friluftslivs generalsekreterare Ulf Silvander. Goda exempel är alltid bra att sprida – det är lätt att komma ut i naturen och våra organisationer har en mängd kreativa idéer för att underlätta det, avslutar han.

Vill du få kontakt med Friluftsfrämjandet avseende #Skogsmulle30 day challenge” kontakta pressansvarig Kajsa Ljungberg 070-043 46 59, kajsa.ljungberg@friluftsframjandet.se

Vill du veta mer om BirdLife Sverige initiativ, kontakta kommunikationschef Stina Rigbäck, stina.rigback@birdlife.se

Vill du få kontakt Skridskoförbundet, ring Sofia Isaksen 08-699 61 83, sofia.isaksen@skridsko.se

För ytterligare kontakt med Svenskt Friluftsliv: generalsekreterare Ulf Silvander 070-433 51 47, ulf.silvander@svensktfriluftsliv.se

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 26 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har 1,6 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 9 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesperson gentemot regering, riksdag och myndigheter.