Riksförbundet Pilgrim i Sverige blir ny medlem i Svenskt Friluftsliv

Svenskt Friluftsliv beslutade på årsstämman idag att bevilja Riksförbundet Pilgrim i Sverige medlemskap i Svenskt Friluftsliv. Svenskt Friluftsliv har nu 27 medlemsorganisationer.

- Riksförbundet Pilgrim i Sverige är en främjandeorganisation med friluftsliv i form av pilgrimsvandring som huvudsakligt fokus. De bedriver verksamhet som i huvudsak sker för rekreation eller naturupplevelser utan krav på tävling, vilket främjar mental och fysisk hälsa. Pilgrim är en förening som har mycket gemensamt med Gång- och Vandrarförbundet, STF och Friluftsfrämjandet. Vi är glada att välkomna dem till oss, säger Susanne Söderholm, ordförande för Svenskt Friluftsliv.

Riksförbundet Pilgrim i Sverige är uppbyggd på demokratisk grund och är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation. De arbetar aktivt och målinriktat för en hållbar utveckling av friluftslivet och den gemensamma arenan naturen. De medverkar i längre vandringar för klimatet, i år i en vandring från Vadstena till klimatmötet i Glasgow COP 26, från juli till november.

Läs mer på www.pilgrimisverige.se

För mer information:
Dina Evenéus, kommunikatör Svenskt Friluftsliv, 072-0116123, dina.eveneus@svensktfriluftsliv.se

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 27 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har 1,6 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 9 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesperson gentemot regering, riksdag och myndigheter.