Svenskt Friluftsliv medlem i Forest Stewardship Council - vill bidra till ett socialt ansvarstagande skogsbruk

Den 10 februari 2014 blev Svenskt Friluftsliv medlem i Forest Stewardship Council (FSC). FSC verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt skogsbruk. Eje Andersson, vise ordförande i Svenska Orienteringsförbundet kommer att representera Svenskt Friluftsliv i dessa sammanhang.

- I och med medlemskapet i FSC kommer Svenskt Friluftsliv att engagera sig mer i frågan om det sociala ansvarstagandet när det gäller skogsbruk. Jag ser verkligen fram mot arbetet i FSC:s sociala kammare där vi, med våra kunskaper och erfarenheter, kommer att kunna bidra på ett konstruktivt sätt, säger Eje Andersson, Svenskt Friluftsliv.

FSC, som certifierar skogsbruk, bildades 1993. Certifiering av skogsbruk har funnits sedan 1990-talet och startades på initiativ av miljörörelsen. Anledningen var en allmän oro över den snabba avskogningen i tropikerna och besvikelse över att internationella politiska initiativ inte lyckats minska avskogningstakten. Syftet var att skapa ett marknadsdrivet och frivilligt verktyg för att stimulera till ett ansvarsfullt bruk av världens skogar. FSC har sedan följts av flera andra system för skogscertifiering varav PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) idag är det största, sett till certifierad skogsmarksareal. Svenskt Friluftsliv är sedan tidigare medlem i PEFC.

- Både FSC och PEFC är mycket positiva till att Svenskt Friluftslivs medlemskap – inte minst utifrån att skogens sociala värden alltmer hamnat i fokus. Detta är ett mycket viktigt område för utvecklingen av ett hållbart friluftsliv idag och för nästkommande generationer, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Eje Andersson, 070-6881001, eje.andersson@svensktfriluftsliv.se
Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv, 070-433 51 47, ulf.silvander@svensktfriluftsliv.se

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 23 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har ca 2 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 23 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen Svenska Motionsförbundet, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Fjällklubben, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet, Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Skridskoförbundet.

Både FSC och PEFC är mycket positiva till att Svenskt Friluftslivs medlemskap – inte minst utifrån att skogens sociala värden alltmer hamnat i fokus. Detta är ett mycket viktigt område för utvecklingen av ett hållbart friluftsliv idag och för nästkommande generationer.
Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv