Svenskt Friluftslivs Friluftsbarometer visar att fler än förra året anser att allemansrätten är värdefull att bevara!

Det är andra året i rad som Svenskt Friluftsliv tar fram en Friluftsbarometer. Friluftsbarometern tas fram med hjälp av Novus och är en undersökning som är planerad att följas upp årsvis för att få relevant statistik inom friluftsliv.

Svenskt Friluftslivs Friluftsbarometer för 2022 visar att fler är positiva till friluftsliv jämfört med 2021 (91% 2022 jämfört med 89% 2021); vi ser också en tydlig ökning att allemansrätten bedöms vara värdefull att bevara (84% 2022 jämfört med 79% 2021).

I de frågor där Friluftsbarometern ställt frågor om hur friluftsliv upplevs – visar undersökningen bland annat att fler anser att övernattning i tält är rofyllt (32% i år jämfört med 29% 2021) och också att fler anser att de vet hur de skulle klara en natt i naturen (47% i år jämfört med 40% 2021). Det här är goda nyheter.

-  Att fler upptäcker friluftsliv med alla dess möjligheter till utevistelse, allt ifrån avancerade expeditioner till det vardagsnära friluftslivet. Det är mycket glädjande – och jag har även förhoppningar om att denna positiva trend fortsätter, säger Ulf Silvander generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

Dina Evenéus, kommunikatör Svenskt Friluftsliv, 072-0116123, dina.eveneus@svensktfriluftsliv.se

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 27 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har 1,6 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 7 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesperson gentemot regering, riksdag och myndigheter.