-         Personresor, postbefordran 2010 enligt Svenskt Kvalitetsindex

• Efter fjolårets nedgång så återhämtar sig persontransportbranschen kraftigt.

• Inom långfärdsbuss får Bus4you högst betyg (kundnöjdhet 78) medan Swebus och GoByBus ligger samlat kring 70. Swebus gör i år en kraftig återhämtning och står tillsammans med SAS för den största ökningen inom årets mätning kring persontransport.

• SJ fortsätter att få lägre kundnöjdhetsbetyg och andelen som har haft anledning att klaga är fortsatt hög.

• Taxibranschen ligger även i år i toppen och ökar nu för tredje året i rad. Taxi Skåne får högst betyg följt av Taxi 020. Taxi Kurir får klart lägst betyg av sina kunder.

• Posten fortsätter få höga betyg av sina privatkunder medan en nedgång noteras bland företagskunderna.

• När det gäller pakettjänster, som mäts för andra året i rad, har nöjdheten gått ned totalt sett. DHL får lägst betyg medan Schenker även i år hamnar i topp. Schenker är också den aktör som ökar något medan övriga backar i nöjdhetsbetyg.

• Bland flygbolagen får Sverigeflyg (där varumärkena Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg och Flysmåland ingår) högst nöjdhetsbetyg av kunderna följt av Malmö Aviation.

• Inom utrikesflyg så erhåller Norweigan högst kundbetyg medan Ryanair får klart underkänt när det gäller kundnöjdhet.

• Kundnöjdhet för kollektivtrafik ligger generellt lågt, där Västtrafik, Skånetrafiken och SL mäts i denna första omgång. Skillnaden mellan ovanstående aktörer är ganska liten. Västtrafik får dock lägst betyg och hamnar under 60 på skalan vilket indikerar ett missnöje.

• Västtrafik och SL får lägst betyg bland de resenärer som åker dagligen.

• Av kollektivtrafikresenärerna har mellan 20 och 32 procent har haft anledning att klaga men inte gjort det. Skånetrafiken och SL toppar denna lista. Av de som klagat så är resenärer till SL och Västtrafik missnöjda med klagomålshantering.

Persontransportstudien omfattar drygt 4.500  intervjuer med privatkunder. Intervjuerna genomfördes under perioden oktober – november. PFM Research har genomfört datainsamling förutom när det gäller taxi och post/paket vilket har genomförts av EDB Business Partner.

Johan.Parmler@kvalitetsindex.se Svenskt Kvalitetsindex Box 3353 SE-103 67 Stockholm Tel: 46 (0) 731 51 75 98, SKI-Kansliet:08 31 53 00.