Elbranschen och Fjärrvärme 2010 enligt Svenskt Kvalitetsindex

Energibranschen fortsätter sakta men säkert att stärka förtroendet bland sina kunder och behåller den positiva trend som uppvisats sedan mätningarna startade 2004. Fortfarande är det dock flertalet av de deltagande företagen som brottas med en kundkategori som i genomsnitt är klart missnöjd med den produkt som företagen tillhandahåller.

Av totalt 5000 intervjuade privatkunder inom elhandel uppger 10% att de under de senaste 12 månaderna har bytt leverantör. Orsaken till bytet uppger 37% av de tillfrågade vara priset, 15% anger att man har bytt på grund av flytt medan 11% menar att man valt att byta på grund av miljö- och samhällsengagemang.

Kundnöjdheten för elhandel bland privatkunder ligger strax över fjolårets där branschen ökar med i genomsnitt en enhet vilket dock inte är en signifikant förändring. Totalt sett är det endast tre företag som visar statistiskt säkerställda förbättringar där Gävle Energi lyckats bäst och ökar med hela 3,7 enheter följt av GodEl och Varberg Energi som förbättrar sina resultat med 2,3 respektive 2,1 enheter enheter. Dessa bolag återfinns även i topp fem bland de som har nöjdast kunder i årets mätning.

Telge Energi är det elhandelsföretag som tappar mest i kundnöjdhet bland privatkunderna, men ligger trots detta i topp fyra vad gäller nöjdast kunder.

Bland företagskunderna inom elhandel anser 60% av de tillfrågade företagen att det är viktigt med ursprungsmärkt el för att kunna göra miljömedvetna val, men det är bara 34% som kan tänka sig att betala extra för den. Detta tillsammans med att 46% anser att den viktigaste åtgärden för att förbättra de globala miljöproblemen är att företaget tar eget ansvar- gör att miljöfrågan framstår som en prioriterad angelägenhet bland Svenska företag.

Elnätsbolagens företagskunder blir nöjdare och branschen ökar från 61,5 till 64,7, här driver e.on ökningen bland med att gå från 58,6 till 61,5. Bland privatkunderna står Skellefteå Kraft för årets prestation och ökar med 5,9 enheter.

Fjärrvärmebranschen tappar i nöjdhet bland privatkunderna och anledningen är att man upplever en försämring av servicekvaliteten.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter och förmedlar hur kunder upplever sina relationer med företag och andra organisationer i samhället. Under 2010 har Svenskarnas syn på allt från myndigheter till banker och försäkringsbolag undersökts och presenterats i svensk media. Syftet med mätnigarna är att dels att ta fram information för att underlätta val för konsumenter, men även att identifiera och informera om olika förbättringsområden hos företag och organisationer för att på så sätt ge underlag till kvalitetsarbete ur ett kundperspektiv. Historiska resultat och metoden att alla SKI-mätningar genomförs på samma sätt möjliggör jämförelser dels över tid men också mellan olika branscher och företag.

Mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. Resultat från stora delar av det svenska näringslivet och samhällsservice har redovisats successivt under hösten och vintern där bankerna var först ut. Totalt görs i år mer än 300.000 intervjuer inom ramen för SKI. I det följande redovisas resultaten och slutsatserna för årets mätningar och analyser av den svenska energimarknaden, det vill säga hur svenska individer och företag ser på sina elhandelsföretag, elnätsbolag och fjärrvärmeföretag.  Studien av energibranschen omfattar totalt sett ca 14.000 intervjuer med privatkunder och företagskunder. Intervjuerna genomfördes under perioden 24 oktober – 29 november av EDB Business Partners.

Mari Nilsson, mari.nilsson@kvalitetsindex.se, Tel: 0768 47 68 47, SKI-Kansliet:08 31 53 00, Svenskt Kvalitetsindex Box 3353 SE-103 67 Stockholm