Företagstjänster 2010 enligt Svenskt Kvalitetsindex

Affärsjuristerna i topp när företagskunderna ger betyg på fem olika tjänster.

IT-konsulterna får fortsatt mycket kritik från sina kunder och därmed låga kundnöjdhetsbetyg. IT-konsulterna ”lovar för mycket” och har svårt att leva upp till kundernas förväntningar.

Management konsulterna är den delbransch som ökat mest i kundnöjdhet och klarar sig betydligt bättre än IT konsulterna.

Bemanningsföretagen får idag bättre betyg än tidigare och ökar därmed för tredje året i rad.

Bland bemanningsföretagen står Lernia Bemanning står får årets förbättring medan Adecco tappar signifikant från en tidigare topposition.

Revisionsbyråerna backar något och i denna delbransch är det tydligt att konkurrensen och kampen om kunderna hårdnar.

Ernst & Young har minskat i kundnöjdhet och fjolåret uppgång är helt utraderad. Kan i stor del förklaras av ett upplevt lägre prisvärde bland kunderna.

Av huvudresultaten framgår också att:

Juristbranschen får mycket höga betyg över lag.  Mannheimmer & Swartling ligger fortfarande i toppen men minskar något samtidigt som Vinge får högre betyg än tidigare.

• Bemanning har ökat i kundnöjdhet varje år sedan starten 2008. En generell uppgång noteras för alla aktörer förutom Adecco som gör en tillbakagång. Lernia Bemanning står för årets kraftigaste förbättring.
  • I bemanningsbranschen noteras det att några mindre aktörer lyckas mycket bra i kundernas ögon. Ett exempel är StudentConsulting som får mycket höga betyg av sina kunder.
  • Totalt har närmare 25 procent haft anledning att klaga på sitt bemanningsföretag och av dessa har majoriteten också gjort det. Bemanningsföretagen får generellt mycket goda betyg vad gäller klagomålshantering.
  • Inom revisionsbranschen så tappar Ernst & Young kraftigt efter fjolårets uppgång.  Nedgången kan särskilt spåras till lägre betyg kring prisvärdet dvs. valuta för pengarna.
  • Närmare 18 procent (tidigare 14 procent) av kunderna har haft anledning och klagat på sin revisionsbyrå. Klagomålshanteringen för generellt godkända betyg förutom får KPMG och Ernst & Young som får klart lägst.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. Nu redovisas första omgången av resultat från 2010 års studier. Dessa omfattar följande företagstjänster, nämligen:

• IT och Management konsulter
  • Bemanningsföretag
  • Revisorer
  • Affärsjurister

Alla dessa områden, utom management konsulter, mäts nu för tredje året i rad. Resultaten bygger på svaren från telefonintervjuer med drygt 3000 företag som representerar hela svenska efterfrågan på dessa tjänster. Inom respektive slumpvis utvalt företag (arbetsställe) har den/de befattningshavare som ansvarar för relationerna med tjänsteleverantören i fråga intervjuats. Endast de företag som har aktuell erfarenhet av respektive företagstjänst har tillfrågats om sina erfarenheter av leverantören i fråga. Intervjuerna genomfördes under perioden 21 april – 24 maj av EDB Business Partners.

För ytterliga information kontakta

Johan Parmler, VD, telefon: 073 151 75 98, e-post: johan.parmler@kvalitetsindex.se

Helene Söderberg, Analytiker, telefon: 070 392 03 53, e-post: helene.soderberg@kvalitetsindex.se

Johan.Parmler@kvalitetsindex.se Svenskt Kvalitetsindex Box 3353 SE-103 67 Stockholm Tel: +46 (0) 731 51 75 98