Myndigheter, Kommunal Service, Tandvård och Sjukvård 2010 enligt Svenskt Kvalitetsindex

Kundnöjdhetsbetygen för myndigheterna är högre 2010 än 2009. Men skillnaden mot andra offentligt finansierade tjänster är fortsatt stor. Nöjdheten är lägre än för tandvård, sjukvård samt kommunal service.

Tandvården får åter högst nöjdhetsbetyg av alla branscher i SKIs mätningar

Medborgarna är mer nöjda med tandvården och sjukvården 2010 än 2009.

De som anlitar privat sjukvård och privat tandvård är nöjdare än de som anlitar offentligt driven vård. Men skillnaden mellan de privata och offentliga aktörerna minskar för andra året i rad.

Medborgarna är mer nöjda med den kommunala servicen än med myndigheterna.

Nöjdheten för kommunal service ligger på samma nivå som föregående år.

Förskolan och vatten och avlopp ligger fortfarande kvar i toppen när medborgarna sätter betyg på den kommunala servicen. Företagsklimat, Socialtjänst och Integration får de lägre betygen inom kommunal service.

Årets förbättring har skett inom området Integration medan kommunens arbete gällande företagsklimatet har fått betydligt lägre betyg än förra året.

Ur ett internationellt perspektiv klarar sig Sverige bra när det gäller Sjukvård och Polis (brottsutredning). Dock hamnar Sverige på den nedre halvan när det gäller Kollektivtrafik och Grundskola.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. Nu redovisas de första slutsatserna för det 21e årets mätningar och analyser.  Totalt görs i år mer än 300.000 intervjuer inom ramen för SKI. För mätningen kring samhällsservice, myndigheter och kommunal service har drygt 8.500 intervjuer genomförts med ett statistiskt urval av personer som haft direktkontakt med - respektive egen erfarenhet av –verksamheten/myndigheten i fråga under se senaste 12 månaderna. Intervjuerna genomfördes under perioden 11 september till 4 november av EDB Business Partners.

Ytterligare information kan erhållas från SKI-kansliet:

tel. 073-151 75 98 (Johan Parmler)

tel. 070-300 32 24 (Olof Widmark)

tel. 070-392 03 53 (Helene Söderberg)

eller tel. 08-31 53 00 (SKI-kansliet)

E-mail: Johan.Parmler@kvalitetsindex.se

E-mail: Olof.Widmark@kvalitetsindex.se

E-mail: Helene.Söderberg@kvalitetsindex.se

Webbplats: www.kvalitetsindex.se

Johan.Parmler@kvalitetsindex.se Svenskt Kvalitetsindex Box 3353 SE-103 67 Stockholm Tel: 46 (0) 731 51 75 98, SKI-Kansliet:08 31 53 00.