Svenska folket sätter betyg på välfärden

- Medborgarna är klart mer nöjda med den kommunala servicen jämfört med tidigare år - Nöjdheten med den kommunala servicen och är också klart högre än nöjdheten med myndigheterna - Förskolan och vatten och avlopp i toppen när medborgarna sätter betyg på den kommunala servicen. - Äldreboende, hemtjänst, kollektivtrafik, soppor och avfall samt väghållning får betydligt bättre betyg än tidigare medan kultur och fritid är det område som får lägre nöjdhetsbetyg. - Polisen får även i år låga betyg, men har de senaste två åren börjat klättringen uppåt i brottsoffrens ögon - Tandvården fortsätter att få mycket höga betyg av sina kunder och toppar återigen nöjdhetsligan - Privat driven tand- och sjukvård får fortsatt högre betyg än det offentliga alternativet, dock minskar gapet jämfört med tidigare år - Privat driven sjukvård får markant lägre betyg jämfört med förra året med offentligt driven får historiskt höga betyg av patienterna. - Skatteverket är tillsammans med Lantmäteriet medborgarnas favoritmyndighet - Arbetsförmedlingen får klart sämst nöjdhetsbetyg bland de 10-tal ingående myndigheterna - Kronofogden är den myndighet som förbättrat sig mest jämfört med tidigare år För mätningen kring samhällsservice, myndigheter och kommunal service har drygt 8.500 intervjuer genomförts med ett statistiskt urval av personer som haft direktkontakt med - respektive egen erfarenhet av –verksamheten/myndigheten i fråga. Intervjuerna genomfördes under perioden 23 september oktober till 11 november av EDB Business Partners.