Svenskt Kvalitetsindex Medarbetarstudie om Skolan

• 66% av de tillfrågade lärarna anser att kraven inom arbetet har ökat det senaste året jämfört med tidigare.
  •  En majoritet, 46% är emot skolors rätt att utestänga politiska partier.
  •  36% av de tillfrågade ställer sig positiva till avstängning av stökiga elever.
  •  Viktigast för medarbetarnöjdheten om lärarna själva får avgöra är frågor som rör rektorns ledaregenskaper, yrkesskicklighet och förmåga att ge konstruktiv återkoppling.
  •  Även Akademisk forskning visar att en av de absolut viktigaste faktorerna för att förändra/förbättra skolan är ledaren ändå ger lärare inom samtliga områden utom förskola ett underbetyg på sin närmaste chefs ledaregenskaper.
  •  På frågor om arbetsbelastning är det ingen av arbetande inom skola som anser att arbetsbelastningen är rimlig, särskilt anställda inom grundskola är mycket missnöjda med den stress som arbetet medför. Man upplever inte heller balansen mellan yrkesliv och privatliv som tillfredsställande.
  •  På frågan om man anser sig ha möjlighet till stöd och hjälp vid hög arbetsbelastning ligger betyget i genomsnitt kring 50 - vilket är att betrakta som lågt i våra mätningar.
  •  Även vad det gäller möjligheterna att hinna med sina arbetsuppgifter inom ordinarie arbetstid är tillfredställdheten uppseendeväckande låg.

Detta är några av resultaten i undersökningen SKI - Medarbetare 2010 som genomförs årligen av Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Resultaten från undersökningen avser att belysa hur anställda inom skola ser på sin arbetssituation och bygger på drygt 900 intervjuer som genomförts med ett statistiskt urval av lärare boende i Sverige mellan 20 – 67 år. Datainsamlingen genomfördes via telefonintervjuer under perioden 27 maj – 22 juni 2010. Anthill Stockholm svarade för fältarbetet. Svarsfrekvensen var 65 % vilket är i linje med vad som noterats tidigare år.

Mari Nilsson, mari.nilsson@kvalitetsindex.se, Tel: 0768 47 68 47, SKI-Kansliet:08 31 53 00, Svenskt Kvalitetsindex Box 3353 SE-103 67 Stockholm