Svenskt Kvalitetsindex om bilbranschen - så tycker bilköparna?

- BMW och Toyota kvar på tronen och får bäst betyg av sina kunder! - Ford får klart lägst betyg av sina kunder - Volvo och SAAB klarar sig bra i jämförelse med branschen i stort och får höga betyg för säkerhet. Av huvudresultaten framgår också att:  Jämfört med andra branscher så är skillnaden mellan bilmärken fortsatt stor. Skillnaden i kundnöjdhet mellan Toyota i toppen och Ford i botten är större än 15 enheter.  Totalt sett har kundnöjdheten ökat markant vilket betyder att den genomsnittliga nöjdheten ligger en högre än för genomsnittet för alla branscher som ingått i höstens SKI-mätningar.  Störst förbättring noteras för VW och Skoda där ökningarna är runt 7 enheter.  Renault som stod får fjolårets bottennotering ökar med 5,6 enheter och överlämnar därmed bottenplatsen till Ford som backar närmare 3 enheter i årets mätning.  Ford är det enda märke som signifikant får lägre betyg än tidigare.  Det är dock tydligt att man är betydligt bättre att leva upp till sina kunders förväntningar vad gäller produktkvalitet (bilen och dess funktion) och betydligt sämre vad gäller servicekvalitet (personlig service och råd och tillgänglighet av service och assistans när man behöver det).  Säkerhetsaspekten har blivit mer viktig för bilköparna och här också många märken förbättrat sig. Ford får dock lägre betyg än tidigare år.  När det gäller olika egenskaper kring bilen så får BMW klart bäst betyg när det gäller köregenskaper. När det gäller säkerhet får Volvo och SAAB toppbetyg medan Ford och Opel får lägst. När det gäller miljöaspekten så får även i år Toyota toppbetyg.  Andelen som klagat ligger på närmare 20 procent för branschen som helhet. Majoriteten av klagomålen är servicerelaterade, dvs. när bilen är inlämnad för reparation etc.  Högst andel klagande noteras för VW och Renault medan Toyota har lägst andel faktiskt klagande kunder.  Klagomålshantering har förbättrats men fortsatt finns det förbättringspotential. De bilmärken som här når acceptabla nivåer är Toyota och Mazda. Bilstudien omfattar drygt 3.000 intervjuer med privatpersoner och intervjuerna genomfördes under perioden 5 november – 8 december 2009 av Norstat. Personer som köpt ny bil under de tre senaste åren ingick i studien.