Svenskt Kvalitetsindex om Dagstidningar (pappersformat – Stockholms län)

SvD följt av DN har de nöjdaste läsarna

Aftonbladet och Expressen och även Metro ligger klart efter i nöjdhet

SvD utmärker sig särskilt vad gäller pålitlighet, kompetens och professionalism

Resultaten förklaras av att mönstret i stort är det samma för övriga aspekter i SKI kund – morgontidningarna upplevs av sina läsare ha en bättre image, bättre produkt- och servicekvalitet. Även förväntningarna är högre på morgontidningarna. De upplevs också som mer prisvärda än kvällstidningarna. När det gäller prisvärde så är det dock en tidning som slår alla övriga på fingrarna – Metro.[1] SvD utmärker sig särskilt kring pålitlighet, kompetens och professionalism både i sin image och i produktkvalitet. SvD:s läsare har högt förtroende för sin tidning.

SvD och DN har en stor andel prenumeranter – man har gjort ett tydligt val och betalar för det och upplever att man får mycket tillbaka. Motsvarande gäller naturligtvis inte för de andra tidningarna. SvD:s och DN:s läsare läser också sin tidning betydligt oftare. I ljuset av denna typ av lojalitetsdimensioner ska man också förstå resultaten. Men inte desto mindre – det är en väsentlig skillnad i hur dessa tidningar upplevs jämfört med hur Aftonbladet, Expressen och Metro upplevs. Det handlar om vilken relation kunderna har till sin tidning och i förlängningen vilken relation tidningarna vill ha till sina läsare.

[1] Skillnaden mellan SvD/DN och övriga tidningar är signifikant. Även skillnaden mellan SvD och DN är signifikant medan skillnaden mellan Aftonbladet och Expressen inte är signifikant.

Jonas Larsson, Analytiker, telefon: 070 837 53 33, e-post: jonas.larsson@kvalitetsindex.se