Svenskt Kvalitetsindex om elbranschen och fjärrvärme 2009

- Elbranschens satsning för att stärka förtroendet bland Sveriges befolkning börjar ge resultat. Man behåller den positiva trend som uppvisats sedan mätningarna startade 2004 och samtliga uppmätta elhandelsföretag får för första gången godkänt av sina privatkunder. - De kunder som är missnöjda med sitt elnätsföretag skulle vilja byta men monopolmarknaden omöjliggör detta - Elhandelsföretagen behåller förra årets ökning i kundnöjdhet bland privatkunder och ökar rejält bland sina företagskunder - Bland privatkunderna så står Telge Energi och Luleå Energi inom elhandel i en klass för sig. Avståndet till övriga aktörer har ökat. - Bland de större aktörerna som ingått i mätningarna under en längre tid så befäster Telge Energi sin position som ett elhandelsbolag med mycket nöjda kunder. - Elnätsföretagen får med knappt marginal godkänt för såväl privat- som företags kunder - Överlägset nöjdast är fjärrvärmekunder på privatsidan - Årets förbättring står Fortum för där företagskunderna är betydligt nöjdare än tidigare - Både E.ON och Fotum tar in på Vattenfall som tidigare haft de högsta nöjdhetstalen bland de tre stora elbolagen