Svenskt Kvalitetsindex om Fackföreningar 2012

Facken får låga betyg av sina medlemmar och en alarmerande andel av medlemmarna är missnöjda. Branschen som helhet får ett betyg som hamnar under betyget för äldreboenden under föregående år. Trots det samlade missnöjet finns skillnader i hur olika fackföreningars medlemmar upplever sitt medlemskap och vad som är viktigt för dem.

Kommunal sticker ut särskilt då fackföreningen får lägst betyg gällande image och lojalitet men även prisvärde. Generellt så är förväntningarna låga för branschen vilket satt i relation till kärnverksamheten säger att medlemmar tvivlar på vad fackföreningarna faktiskt kan uppnå.

Ett utbrett missnöjde finns gällande kollektivavtalen. Medlemmarna riktar skarp kritik till fackförbunden och menar att dom presterar dåligt vid förhandlingar om arbetsvilkor och speciellt om lön. Samtidigt finns ett stort missnöjde då medlemskapen inte anses vara prisvärda vilket är en utmaning som samtliga fackföreningar ställs inför. För Kommunal är utmaningen extra påtaglig där över 60 % av medlemmarna är missnöjda med prisvärdet, liknande siffror ses för Handels och gruppen Annan.

För branschen som helhet har var tionde medlem har haft anledning att klaga och klagomålshanteringen är under all kritik. Medlemmar som har klagat visar sig även vara betydligt mer missnöjda med sina medlemskap och sina fackförening generellt.

Resultaten bygger på svaren från telefonintervjuer med ca 1 200 medlemmar till fackföreningarna ifråga. Intervjuerna genomfördes under maj.

I pressinfo kommenteras det mest det mest centrala indexet i SKI kund, nämligen kundnöjdhet. Alla index redovisas på en skala 0 till 100. När index eller betyg diskuteras så är det alltså inte procent utan enheter. Ju högre indexvärde desto bättre anser de faktiska kunderna att produkterna och leverantörerna uppfyller deras krav och förväntningar.

Mer detaljerade resultat och analys presenteras i branschrapporten för fackföreningar. För mer information kring den fördjupade analysen kontakta Svenskt Kvalitetsindex.

Pedram Kaivanopour, Analytiker, telefon: 072 200 51 71, e-post: pedram.kaivanopour@kvalitetsindex.se.