Svenskt Kvalitetsindex om Träningscenter 2010

Kundnöjdheten hos träningscenter ligger högre än för Sverige i stort.

Av de större aktörerna får Friskis och Svettis klart högst betyg och avståndet till både SATS och Actic/Nautilus är statistiskt säkerställt.

För branschen som helhet noteras inga stora skillnader i nöjdheten mellan män och kvinnor eller mellan olika åldersgrupper.

12 procent har haft anledning att klaga medan hela 8 procent har haft anledning att klaga men inte gjort det. Den senare siffran är en av de högsta som noterats och tyder på att klagomålsprocessen i branschen kan bli betydligt bättre.

Samtliga aktörer får höga betyg på kvaliteten på träningscentrets anläggningar, maskiner och gruppträningspass samt frågan kring personalens kompetens. SATS och Friskis och Svettis får höga betyg när det gäller bredden av träningsmöjligheter (flera olika träningsformer/maskiner etc.) medan Actic/Nautilus här ligger på något lägre nivåer.

Intervjuerna genomfördes under perioden 7 april – 14 maj av EDB Business Partners.

För ytterliga information kontakta

Johan Parmler, VD, telefon: 073 151 75 98, e-post: johan.parmler@kvalitetsindex.se

Sara Pärssinen, Analytiker, telefon: 072 200 51 71, e-post: sara.parssinen@kvalitetsindex.se

Johan.Parmler@kvalitetsindex.se Svenskt Kvalitetsindex Box 3353 SE-103 67 Stockholm Tel: +46 (0) 731 51 75 98