SVENSKT KVALITETSINDEX OM TRÄNINGSCENTER 2013

IKSU och Friskis & Svettis i toppen

IKSU och Friskis & Svettis ligger i topp vad gäller nöjdhet och lojalitet. Kunderna upplever hög kvalitet i både tjänster och service – särskilt gott betyg får träningsutbudet och tillgängligheten.

Bilden av träningscentren varierar

Friskis & Svettis förknippas i hög grad med ”gympa” och ”folkligt” medan IKSU:s kunder lyfter upp ”träningsutbud”, ”stort” och ”sport”. Fitness24Sevens kunder lyfter fram ”Billigt” och ”tillgänglighet”.

Utbudet av medlemskap – ett förbättringsområde

Utbudet av olika typer av medlemskap är något som branschen generellt kan bli bättre på. Här önskar kunderna en större flexibilitet.

Utmaningen för SATS ligger i att skapa valuta för pengarna.

SATS akilleshäl är prisvärdet – kunderna upplever att de inte får tillräckligt med valuta för pengarna. Sedan toppnoteringen 2011 har SATS tappat i nöjdhet med 4,5 enhet och är tillsammans med Fitness24Seven enda aktörerna med ett betyg under 70.

Överbelagda gym ett stort problem

Det är tydligt att de träningscenter som har en dålig balans mellan antal tränande personer och anläggningens kapacitet har avsevärt mindre nöjda medlemmar. I genomsnitt upplever 4 av 10 kunder till SATS och Fitness24seven att det är för mycket folk på träningscentret. Nyckeln till framgång är att inte enbart fokusera på nya kunder utan att även ta hand om de gamla.

Mer än var tionde kund klagar på sitt träningscenter Mer än var tionde kund har klagat på sitt träningscenter. Klagomålen rör främst bristande renlighet i anläggningen och fel på utrustningen – men även strul med betalningar väcker kundernas vrede. Klagomålshanteringen får mycket dåliga omdömen.

Kunderna är omedvetna om sitt träningscenters anti-doping policy

Över hälften av kunderna vet inte om deras träningscenter har en anti-doping policy. Att träningscentren arbetar aktivt mot användning av doping får generellt låga betyg i undersökningen.

För ytterligare information besök vår hemsida (www.kvalitetsindex.se) eller kontakta;

Vid frågor om studiens genomförande:

Adam Wrede, Analytiker, telefon: 073-441 95 49, e-post: adam.wrede@kvalitetsindex.se

Vid frågor om Svenskt Kvalitetsindex:

Johan Parmler, VD, telefon: 073 151 75 98, e-post: johan.parmler@kvalitetsindex.se