Svenskt Kvalitetsindex om Tron på Ekonomin kvartal 3 2012

TRON PÅ EKONOMIN 2012 KVARTAL 3

Framtidstron ökar

Framtidstron kring ekonomin ökar jämfört med kvartal 2. Ökningen gäller särskilt kring den egna ekonomin men även tilltron till landets ekonomi har ökat. Regeringen och oppositionen har under den här perioden talat mer om satsningar (infrastruktur, forskning etc.) istället för åtstramningar. Detta kan mycket väl påverka framtidstron positivt.

Ungdomar nu mer positiva

Uppgången är särskilt noterbar i åldersgruppen yngre än 29 år. Denna uppgång kan hänga ihop med att sysselsättning för unga har varit en stor fråga i debatten vilket kan påverka förväntansbilden bland unga att det nu kommer det äntligen hända något.

Bred uppgång över hela landet

Inga stora skillnader noteras mellan storstad och landsbygd

Bred uppgång även i Europa

Det är också tydligt att det föreligger en mer positiv bedömning kring framdiden även i andra europeiska länders framtidstro. Här är dock Spanien ett undantag där pessimismen istället ökat.

Danskarna är mest positiva

Bland de nordiska och baltiska länderna så är Danmark mest optimistiska följt av Sverige. I Finland är det särskilt stor skillnad mellan hur man bedömer sin egen ekonomi kontra landets.