2007 bästa året någonsin men nu behövs reformer

2007 är på många sätt det bästa året någonsin på svensk arbetsmarknad visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. I rapporten Det bästa året någonsin görs en genomgång av ett antal olika mått på arbetsmarknadens utveckling. Antal personer i arbete liksom antal arbetade timmar ökade snabbare än vad de gjord tidigare.

LO menade 2005 att antalet personer i arbete behövde öka med fem procentenheter under en 25-årsperiod för att välfärden skulle klaras. ”Under 2007 ökade andelen personer i arbete med 1,7 procentenheter. På bara ett år klarades en tredjedel av det LO menade skulle klaras på 25 år.” menar Johan Kreicbergs, en av rapportens två författare.

”Det är tydligt att regeringens reformer för att stimulera utbudet av arbetskraft har gjort det möjligt för anställningsvilliga företag att hitta kompetent arbetskraft” säger Björn Lindgren, rapportens andra författare. ”Rapporten visar att för en vanlig arbetstagare är det värt 1000-1400 kr mer att ta ett jobb idag än tidigare.”

Stefan Fölster kommenterar rapporten med att reformpolitiken nu måste inriktas på områden som stimulerar efterfrågan på arbetskraft. Skattepolitiken är ett område där det både finns ett ekonomiskt utrymme och är konjunkturellt lägligt att vidta åtgärder.

”Alla prognoser pekar nu på att det finns ett utrymme i statsbudgeten på minst 40 miljarder kronor för reformer under 2009. Denna chans får regeringen inte spilla” menar Stefan Fölster.

Regelförenklingsarbetet är ett annat område där tempot måste höjas. ”Likaså måste det bli enklare och betydligt mindre riskfullt att ha en eller flera personer anställda.” avslutar Stefan Fölster.
Rapporten finns på www.svensktnaringsliv.se