31 miljarder kronor från turkiskt företagande

31 miljarder kronor från turkiskt företagande Företagare med turkisk bakgrund bidrar med nästan 31 miljarder kronor i omsättning och anställer närmare 18 000 människor i sina bolag i Sverige. Det visar en undersökning som genomförts i samarbete mellan Svenskt Näringsliv och Turkiska Ungdomsförbundet (TUF). - Studiens resultat är imponerande: Drygt 3 000 turkiska företagare bidrar med 31 miljarder kronor till BNP och anställer nästan 18 000 människor i sina bolag. Detta ger också en god en indikation på hur mycket Sveriges sammanlagt 70 000 företagare med invandrarbakgrund bidrar med, säger Farbod Rezania, biträdande regionchef vid Svenskt Näringslivs Stockholmskontor och ansvarig för undersökningen. Syftet med studien är att kartlägga de turkiska företagarnas behov och utvecklingsmöjligheter, samt att ta fram en nyanserad bild av vad företagare med turkisk bakgrund bidrar med till Sverige. Förutom det rent ekonomiska tillskottet är den potentiella betydelsen av dessa företag enorm. I en framtid med demografiska problem och en väntad kostnadsexplosion är det bara ett ökat företagande som kan rädda Sveriges välstånd. Mot bakgrund av detta är det kanske särskilt intressant att invandrare som grupp är mer benägna än andra att starta företag. Dessutom anställer turkiska företagare i genomsnitt dubbelt så många som "svenska" små- och medelstora företag. - Det har under lång tid saknats en nyanserad bild av vad företagare med invandrar -bakgrund i Sverige bidrar med i Sverige. Tyvärr finns det mycket begränsad statistik och undersökningar på detta område. Vi vill genom detta projekt visa potentialen och få igång en konstruktiv debatt och arbete inom detta område, säger Ahmet Önal, managementkonsult och projektansvarig inom TUF. Läs eller ladda ned studien på www.svensktnaringsliv.se För mer information kontakta: Ahmet Önal, projektansvarig inom TUF, tfn 070-752 13 46 Farbod Rezania, bitr regionchef, Svenskt Näringsliv, tfn 08-762 70 22 / 0702-33 70 22 Per Juth, SME-ansvarig, Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 430 78 / 0705-583078 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00640/wkr0002.pdf