500 000 nya jobb på fem år - "inte bara möjligt, det är nödvändigt"

Med rätt reformer kan Sverige få 500 000 fler jobb på fem år. Det betyder 12 procent fler jobb, något som flera andra länder klarat av. Om inte detta görs hotas välfärden på sikt.

Det sade Urban Bäckström, när han i dag presenterade Svenskt Näringslivs Kris- och framtidskommissions huvudrapport. - Se det gärna som ett recept från 1 000 företagare, forskare, ungdomar och samhällsexperter, summerade Bäckström det nästan årslånga arbetet bakom rapporten. - Svensk ekonomi ser bra ut på ytan, men vi är sämst på att skapa jobb. Vi har inte fler jobb i dag än i mitten på 80-talet. Och ungefär en miljon människor är utanför arbetsmarknaden. Ungdomsarbetslösheten är lika hög som under krisen för 15 år sedan. Bäckström menade att Sverige behöver 150 000 nya företag, en fördubbling av nyföretagandet. ”Företagslösheten” är en viktig förklaring till arbetslösheten. - Ska dessa företag komma till och ska de kunna skapa jobb måste det bli lättare att investera, lättare att anställa, lättare och mer lönsamt att ta ett jobb och lättare att vara sin egen. Han nämnde också ett axplock av behövliga reformer: En rejäl skattereform, slopad medfinansiering av sjukfrånvaron, bättre kvalitet i skolan, reformerad arbetsmarknad, tryggad energiförsörjning, utmaningsrätt mot offentliga monopol och mindre krångel och bättre rättssäkerhet. Förutom Urban Bäckström har Signhild Arnegård Hansen, Stig Claesson, Jens Spendrup, Johan Sjöberg och Henrik Borelius ingått i kommissionen. Flera av dessa presenterar i dag rapporten på andra platser i landet. Rapporten i sin helhet finns på www.svensktnaringsliv.se