7 av 10 litar inte på Socialdemokraternas nya företagarpolitik

Drygt sju av tio företagare tror inte att Socialdemokraterna skulle genomföra verkliga förbättringar för företagare om de återtog regeringsmakten. Det visar en ny SKOP-undersökning som Svenskt Näringsliv har låtit genomföra bland företagare med expansionsplaner.

Undersökningen, som idag presenterades vid ett näringspolitiskt seminarium i Almedalen, visar dock att Socialdemokraternas nya företagarpolitik har uppmärksammats av företagarna. En majoritet av företagarna (53 procent), anser att Socialdemokraterna har blivit mer vänligt inställda till företagare sedan de förlorade regeringsmakten.

I undersökningen får företagarna även bedöma alliansregeringens näringslivspolitik och även där är man missnöjda med resultaten. Exempelvis menar hälften (49 procent) att regeringen inte har gjort det enklare att starta företag.

– Undersökningen visar samtidigt att det är många företagare som har planer på att expandera sina verksamheter, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv. Men planerna hotas av att många företagare upplever att det finns regler och andra problem som hindrar deras möjligheter att expandera.

– Regeringen behöver nu öka takten i regelförenklingen och se över skattesituationen för företagare. Det är särskilt viktigt i det osäkra ekonomiska läge där vi befinner oss nu, avslutar Stefan Fölster.

Telefonintervjuerna genomfördes av SKOP 10 – 16 juni och omfattade 350 företag. Hela undersökningen finns i bilaga och kan laddas ner på www.svensktnaringsliv.se

I bilaga finns även rapporten ”Näringspolitikens nästa steg – från anslagsstyrning till framsynthet” som presenterades vid seminariet.

Mer information:
Jonas Frycklund, 553 43 162