Allianspartierna går bort sig om AP-fonderna

Pensionsgruppen föreslår att de fyra statliga AP-fonderna 1-4 ska bantas till tre och få en enda överstyrelse. Svenskt Näringsliv har liksom flera andra aktörer tidigare framfört stark kritik mot en sådan lösning.

– Den lösning som Pensionsgruppen föreslår kommer att öka risken för att AP-fonderna kan utsättas för kortsiktiga politiska beslut, säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström i en kommentar.

– Det är mycket förvånande och särskilt tragiskt att de fyra borgerliga partierna medverkar till att vilja koncentrera det statliga ägandet ytterligare, eftersom man tidigare arbetat för att motverka ökad koncentration. Den kamerala vinsten är dessutom försumbar.

– Fantasirikedomen hos olika politiska partier om hur AP-fondernas kapital skulle kunna användas har varit stor på senare tid. Det borde verkligen mana till största möjliga försiktighet.

– Institutioner och pensionssparande får allt större betydelse som ägare av det svenska näringslivet. Pensionsgruppen väljer därför helt fel väg när man vill öka maktkoncentrationen. Istället för att minska antalet fonder bör de säkras ännu bättre mot kortsiktiga politiska beslut om hur kapitalet i fonderna ska användas, säger Urban Bäckström.

Läs även Svenskt Näringslivs remissvar till utredningen om AP-fonderna i pensionssystemet http://www.svensktnaringsliv.se/migration_catalog/remissvar-2012-157_533091.html/binary/Remissvar%202012-157

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och fler än 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.