Allt mer av hushållens inkomster från företagen

Allt mer av hushållens inkomster från företagen År 2001 steg marknadsförsörjningen - alltså den del av hushållens inkomster som kommer direkt från företagen - till 52,1 procent. Det betyder att den positiva trenden håller i sig och att merparten av de svenska hushållens inkomster kommer från de privata företagen. I mitten av 1990-talet bestod hushållens inkomster endast till 45 procent av inkomster från det privata näringslivet. Resten var skattefinansierade via löner från offentlig sektor, pensioner, sjukersättning eller arbetslöshetsersättning. Under de senaste åren har sysselsättningen ökat framförallt i den privata sektorn, vilket medfört att företagen står för en större del av hushållens inkomster. 2001 steg marknadsförsörjningen med 0,8 procentenheter jämfört med år 2000. Ökningen beror till största del på högre sysselsättning. Närmare 80 000 fler var i sysselsättning och merparten av den ökningen skedde i privat sektor. Samtidigt påverkar det ökande antalet sjukskrivna marknadsförsörjningen negativt. - Hög marknadsförsörjning är ett tecken på ett vitalt och dynamiskt näringsliv och det är främst i sådana miljöer som tillväxten sker. Tidigare studier har bekräftat sambandet mellan marknadsförsörjning och ekonomisk tillväxt. I regioner där entreprenörskap och företagsamhet har stimulerats är marknadsförsörjningen och tillväxten högre, säger Patrik Karlsson, ekonom på Svenskt Näringsliv. Det finns betydande skillnader mellan landets kommuner. I Danderyd, Täby och Gnosjö finansierar de privata företagen nästan 70 procent av hushållens inkomster medan marknadsinkomsterna i flera norrlandskommuner uppgår till knappa 30 procent. Detta trots att utvecklingen i flera av dessa kommuner varit positiv under senare år. - Totalt finansieras fortfarande nästan 50 procent av hushållens inkomster via skatter, vilket är ett strukturproblem. Samhället skulle må bra av "flytta" människor från arbetslöshet, sjukskrivning eller bidragsberoende till sysselsättning, avslutar Patrik Karlsson. Läs hela undersökningen på http://www.svensktnaringsliv.se/ För mer information kontakta: Patrik Karlsson, ekonom, 08-553 431 64 / 070-345 61 87 Fredrik Karlsson, presschef, 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/09/20020909BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/09/20020909BIT00820/wkr0002.pdf