Andhämtningspausen

En kraftig inbromsning i USA och svagare dollar dämpar tillväxt och vinstutveckling för svensk export. Samtidigt ökar löner, hushållens konsumtion, import och sysselsättning i snabb takt. Det ger fortsatt fart i svensk ekonomi trots en lägre BNP-tillväxt. Under 2009 lägger ekonomin åter i en högre växel. Då finns det förutsättningar för världsekonomin att ta fart igen. Den svenska regeringen kommer sannolikt att spendera mer av de stora budgetöverskotten. Samtidigt kan fler reformer för ökad sysselsättning ge utdelning.

En fortsatt kollaps för de amerikanska bostadspriserna för med sig en kraftig avmattning i amerikanernas konsumtion samt en svagare dollar. Amerikansk exportindustri flyttar fram sina positioner och leder efter 2009 återhämtningen av USA:s ekonomi. Under tiden hårdnar konkurrensen för flera svenska exportföretag.
I Sverige finns emellertid ett starkt momentum i den inhemska efterfrågan. En fortsatt snabb ökning av inkomster, sysselsättning och konsumtion driver emellertid upp importen.
– Gapet mellan import- och exportökningen håller BNP-tillväxten på en måttlig nivå trots att hjulen rullar snabbt på hemmamarknaden., säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.
Stark sysselsättning och höga löneökningar driver upp inflationen, men det svenska näringslivet är samtidigt utsatt för hård internationell konkurrens. Det är fortsatt prispress för många importvaror. Det finns också en större flexibilitet än tidigare tack vare möjligheterna att automatisera, flytta produktion och via arbetskraftsinvandring. På lite längre sikt resulterar därför de höga löneökningarna snarare i en svagare arbetsmarknad än i en mycket högre inflation.
– Under 2009 finns goda förutsättningar för den amerikanska ekonomin att återhämta sig. Samtidigt kan man räkna med att den svenska regeringen använder en större del av de stora överskotten. Det kan således bli mer fart i den svenska ekonomin, fortsätter Fölster.
I en fördjupningsdel i rapporten analyseras hur företagandet utvecklas jämfört med vad som kan förväntas i detta konjunkturläge. Analysen tyder på att företagarnas reaktioner på regeringens politik har påverkat utvecklingen av både företagandet och sysselsättningen.
– Det finns stora förväntningar bland företagarna om att regeringen ska göra mer för att förbättra möjligheterna att driva företag. Om detta sker kan det bidra till att stärka sysselsättningsutvecklingen under de kommande åren, avslutar Stefan Fölster.
Hela rapporten finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se.
Försörjningsbalans återges i bifogad pdf-fil.