Arbetare fick högre löneökningar än tjänstemän

Svenskt Näringsliv ger i dag ut Fakta om löner och arbetstider 2008. Där framkommer att lönerna för arbetare ökade med 3,7 procent under 2007 och att lönerna för tjänstemän ökade med 3,3 procent.

- För tredje året i rad ökar arbetarlönerna snabbare än tjänstemannalönerna. Det har inte skett sedan 1980-talet, kommenterar Björn Lindgren, ekonom i Svenskt Näringsliv.

Björn Lindgren anser att sista ordet inte behöver vara sagt om löneökningarnas storlek.

- Konjunkturlönestatistiken visade en ökande trend i slutet på året. Alla avtal för 2007 blev dessutom inte klara under året.

Årets upplaga innehåller en övergripande analys av löneavtalen i 2007 års avtalsförhandlingar. De generella löneökningarna, individgarantier och höjda lägstlöner tar allt större del av det avsatta löneutrymmet i anspråk.

- Det är olyckligt att utrymmet för lokal lönebildning snarare tycks minska än öka i många branscher. Speciellt mot bakgrund av att nyare forskning visar att en större lönespridning och individuella löner höjer de anställdas löner såväl som företagets vinst, säger Björn Lindgren.

Av datamaterialet framkommer att de som har de lägsta lönerna får den högsta löneökningen. Lönerörligheten för de som tjänar minst fortsätter att vara hög så att de lägst avlönade redan efter något eller några år har vandrat uppåt i lönetrappan.

I Fakta om löner och arbetstider 2008 ges en översiktlig bild av exempelvis löner, arbetskraftskostnader, arbetstider och personalstruktur i ett åttiotal diagram och tabeller tillsammans med korta kommentarer. Dessa områden är av central betydelse för näringslivet och därigenom för möjligheterna att öka den långsiktiga tillväxten i Sverige.

- Därför är det viktigt att samhällsdebatten baseras på korrekta fakta. Med Fakta om löner och arbetstider vill vi bidra till detta, säger Björn Lindgren.

Fakta om löner och arbetstider 2008 finns både i en tryckt version och på www.svensktnaringsliv.se. I webbversionen finns data och diagram tillgängliga för nedladdning.

Se också löne- och arbetstidsfakta på www.ekonomifakta.se