Arbetsgivarna samverkar oavsett vilket förbundsavtal förhandlingarna gäller

Under dagen har det spritts uppgifter i medierna med innehållet att om inte industrins förhandlingar resulterar i ett märkessättande avtal så saknas förutsättningar för en samverkan mellan arbetsgivarna i avtalsrörelsen 2010.

- Det är felaktigt, säger Svenskt Näringslivs vice VD Christer Ågren. Alla avtalsförhandlingar sker inom ramen för de mål som satts för avtalsrörelsen 2010 av arbetsgivarförbunden inom Svenskt Näringsliv och givet de samhällsekonomiska förutsättningar som råder. - Inom Svensk Handel är vi mycket angelägna om att upprätthålla samverkan inom Svenskt Näringsliv, säger Dag Klackenberg, VD i Svensk Handel. Inför de hot om konflikt som nu riktas mot handeln är detta viktigt för oss som företräder handelns arbetsgivare. - Vad förbunden inom Svenskt Näringsliv vill uppnå i avtalsförhandlingarna 2010 har inte förändrats för att andra branscher, mer hemmamarknadsdominerade, söker träffa de första avtalen, säger Christer Ågren. - Om inte industrins parter levererar ett märkessättande avtal får vi på arbetsgivarsidan räkna med att andra motparter kommer att försöka teckna avtal utifrån sina krav. Mot bakgrund av det är vi beredda på att förhandlingar inom handeln kan komma igång under de närmsta dagarna. Primärt önskar vi dock att andra parter kan vänta in industrin eftersom det är viktigt för samhällsekonomin och företagens konkurrenskraft att avtalen utgår från industrins förutsättningar. Presskontakt: Peter Isling, presschef Svenskt Näringsliv, tel 08-553 430 19 Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel, tel 0706-42 00 16