Årets högskoleranking

Närheten mellan högskoleutbildning och näringsliv påverkar tydligt såväl förväntat löneläge som tid till första anställning. En god samverkan skapar konkurrenskraftiga studenter. Detta visar årets högskoleranking som offentliggörs av Svenskt Näringsliv idag kl. 13.00 på www.hogskolekvalitet.se.

- Studenter som examinerats från utbildningar med god samverkan får i större utsträckning jobb och i snitt 1056 kronor mer i lönekuvertet varje månad. Dessutom får de oftare relevanta och kvalificerade jobb, säger Mikaela Almerud, utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.

Undersökningar visar att utsikterna till jobb är en av de i särklass viktigaste faktorerna vid val av högskoleutbildning. Därför är det anmärkningsvärt att etablering bland examinerade inte oftare används som ett kvalitetsmått på utbildningar.

Resurstilldelningen till lärosätena borde styras av resultaten, av hur många studenter som får jobb. Det skulle ge ett kraftigt incitament till ökad samverkan och därmed höja kvaliteten och relevansen på de svenska utbildningarna.

- Vinnarna blir våra studenter och våra företag, men också våra universitet och högskolor, som blir konkurrenskraftigare på den globala marknaden, fortsätter Mikaela Almerud.

Idag saknas heltäckande information om kvalitet, särskilt över nyexaminerades etablering och förekomst av samverkan inom olika utbildningar. Därför lanserar Svenskt Näringsliv för tredje året i rad sin högskoleranking som presenteras på www.hogskolekvalitet.se. Här kan studenter gå in och jämföra och söka på hur utbildningar samverkar med arbetslivet och i vilken omfattning utbildningar leder till jobb.

Taggar: