Återhämtning utan fler jobb

Vart fjärde företag vill växa. Trots det kommer inte andelen sysselsatta att öka i år. BNP-tillväxten väntas bli 2,4 procent i år och 2,6 procent 2011. Det visar Svenskt Näringslivs konjunkturprognos som presenteras idag.

Vilka företag som växer och vilka som krymper kan delvis förklaras av konjunkturutvecklingen, men också av den pågående strukturomvandlingen. – Delar av exportindustrin återgår till mer normal produktion, hjälpt av snabb tillväxt i en del tillväxtländer samt konsumtionsstimulanser i en stor del av världen, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv. Åtskilliga företag går med förlust som förvärras av löneökningar och en stärkt krona. Investeringarna släpar efter, även i jämförelse med andra länder. Svenska konsumenter får samtidigt kraftiga stimulanser via skattesänkningar, valsatsningar och lönelyft. Det medför att den inhemska efterfrågan tar över som draglok i ekonomin. – Utvecklingen driver fram en strukturomvandling i näringslivet där många arbetsintensiva branscher såsom hotell- och restaurangverksamhet och vård, skola och omsorg växer starkt. Samtidigt tvingas delar av exportindustrin minska antalet medarbetare, fortsätter Stefan Fölster. Sammantaget väntas en normal konjunkturåterhämtning under 2010 och 2011. Risken för ett oväntat bakslag är emellertid stor. Ny finansiell oro kan ta stryptag om tillväxten, denna gång utlöst av staters upplåningsbehov. Även utan någon ny finansiell oro kommer många länders ökande statsskulder leda till att räntorna stiger snabbare i den kommande konjunkturuppgången. – Det finns risk för betydligt högre inflation och räntor samt en mer dämpad tillväxt än innan krisen till följd av kreditmarknadens konsolidering efter finanskrisen och högre kapitalstäckningskrav för bankerna samt stigande energi- och råvarupriser, avslutar Stefan Fölster. Se tabell Försörjningsbalans bifogat. Hela rapporten finns tillgänglig på www.svensktnaringsliv.se. För mer information kontakta: Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 431 60 Göran Grahn, ekonom, tfn 08-553 431 03 Peter Isling, presschef, tfn 08-55 34 30 19