Att ”samla i ladorna” är fel recept

Dagens överskottsmål för de offentliga finanserna är en dålig metod för att möta kommande demografiska utmaningar. Den slutsatsen drar ekonomerna Ulf Jakobsson, Jan Herin och Anders Rydeman i rapporten Samla i ladorna fel recept att möta framtidens ekonomiska utmaningar.

De tre har på Svenskt Näringslivs uppdrag analyserat överskottsmålet och dess koppling till kommande demografiska förändringar.

Överskottsmålet tillkom i en situation med stora statsfinansiella problem. Idag, när de offentliga finanserna är starka, rättfärdigas målet med att Sverige måste ”samla i ladorna” för att klara de påfrestningar som demografiska förändringar kommer att innebära på de offentliga finanserna. Men det är ett recept med allvarliga biverkningar, hävdar rapportförfattarna.

- Den överbeskattning som överskottsmålet innebär leder till stora kostnader i form av försämrad effektivitet. Det försvårar våra förutsättningar att klara andra, minst lika viktiga utmaningar. Överbeskattningen hindrar exempelvis fler jobb i den privata tjänstesektorn, säger Ulf Jakobsson.

De tre ekonomerna föreslår en lösning som till skillnad från dagens strategi är långsiktigt hållbar.

- Dagens överskottsmål bör ersättas av ett mål om att den offentliga bruttoskulden som andel av BNP ska ligga på en långsiktigt låg nivå, mellan 10 och 30 procent, säger Ulf Jakobsson.

- Vi behöver också sänka skatterna för att stimulera till ökad sysselsättning. Det skapar en större skattebas.

De föreslår bland annat att värnskatten avskaffas, att den statliga inkomstskatten sänks från 20 procent till 10 procent och att jobbskatteavdraget fördubblas.

Rapporten finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se

Ulf Jakobsson är adjungerad professor vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
Jan Herin är chefekonom vid Industri- och Kemigruppen.
Anders Rydeman är chefekonom vid Livsmedelsföretagen.