Avtalsförhandlingarna för energibranschen strandade

Efter ca 3 månaders förhandlande strandade på tisdagskvällen (22/11) förhandlingarna mellan EnergiFöretagens Arbetsgivareförening (EFA) och Svenska Elektrikerförbundet (SEF) om ett nytt kraftverksavtal. Den stora stötestenen i förhandlingarna är antagandet av den mellan Svenskt Näringsliv och LO framtagna rekommendationen angående vilka anställningsvillkor, som skall tillämpas vid utländska företag, som arbetar i Sverige och beviljas tillfälligt medlemskap i EFA. EFA har förklarat sig beredda att ”rakt av” acceptera de regler som huvudorganisationerna förhandlat fram. SEF har dock, under hänvisning till de framgångar man konfliktade sig till i förra avtalsrörelsen, satt ett pris på att acceptera huvudorganisationernas uppgörelse. Ett pris som EFA funnit helt oacceptabelt. SEF kräver –ett krav som presenterades först under gårdagen- t.ex. att individuella löner skall fastställas via ett domstolsliknande skiljenämndsförfarande, där genomsnittsförtjänsten inom avtalsområdet skall vara den tyngst vägande faktorn. Enligt EFAs vd Björn Tibell skulle detta innebära ”att man beträder vägen mot vad som är SEFs egentliga och uttalade lönepolitiska mål –att alla som omfattas av kraftverksavtalet skall vara garanterade en lön motsvarande avtalsområdets genomsnittslön. En fullkomligt omöjlig och orealistisk ståndpunkt.” EFA har ansträngt sig till det yttersta för att söka hitta en lösning på den uppkomna situationen. Man har t.o.m. –om än motsträvigt- accepterat en modell innebärande att om parterna inte kan enas i direkta förhandlingar, kan lönerna på individnivå fastställas via lönenämnd. Dock utan att man, som SEF kräver, ”sätter grimma” på skiljenämnden, genom att diktera vilka kriterier nämnden skall beakta vid lönesättningen. ”Skiljenämnden måste, precis som andra domstolar, grunda sina ställningstaganden på en helhetsbedömning, där hänsyn tas även till andra anställningsvillkor än enbart lönen. En sådan helhetssyn skulle leda till en lönebildning, som garanterar konkurrensneutralitet mellan aktörerna i energibranschen; såväl svenska som utländska aktörer” anser Björn Tibell. EFA har under dagen fört diskussioner med medlingsinstitutet och begärt att medlare utses. Besöksadress: Blasieholmsgatan 4B,Stockholm Postadress: 103 29 Stockholm Kontaktperson: Björn Tibell, vd, dirtfn 08-762 78 91, mobil 070-516 05 78 e-mail: bjorn.tibell@efa.se