Bättre dokumentation öppnar för effektivare miljöregler

Svenska företag har under lång tid bedrivit ett aktivt och framgångsrikt miljöarbete. Men detta märks knappt alls i miljödebatt och lagstiftning.

- Lagstiftningen på miljöområdet är alltför administrativt kostsam. Det beror till stor del på att den präglas av detaljreglering. En lagstiftning som istället bygger på målreglering vore både effektivare och mindre kostsam, kommenterar Inger Strömdahl, ansvarig för miljöpolicies, Svenskt Näringsliv.

På Svenskt Näringslivs uppdrag har IVL Svenska Miljöinstitutet gjort en sammanställning av flera miljöindikatorer för det svenska näringslivet. Ansvarig för sammanställningen är professor Peringe Grennfelt, forskningsdirektör och vice VD vid IVL.

Miljöindikatorerna är på makronivå och rör utsläpp till omgivande miljö. I arbetet har IVL utgått från tillgänglig statistik för utsläpp till luft, vatten, kemikalier och avfall. I rapporten redovisas stora skillnader mellan de olika områdena när det gäller tillgången på statistiska uppgifter.

- Vi tror att många olika aktörer i den pågående miljödebatten kan ha glädje av dessa fakta.

Av rapporten framgår att luftområdet är väl dokumenterat. Statistiken visar att utsläpp från företag har minskat påtagligt sedan 1970-talet. De statistiska uppgifterna på vattenområdet är mindre utförliga. Den minst utförliga dokumentationen rör dels användningen av kemikalier, dels uppkomna mängder avfall, speciellt farligt avfall.

- Avsaknaden av bra statistik på de områdena är en allvarlig brist. För näringslivet är det angeläget med bra information om påverkan av just avfall och använda kemikalier. Båda dessa områden är föremål för omfattande och detaljerade lagar, men utan bra underlag är det omöjligt att göra riktiga prioriteringar, säger Inger Strömdahl.