Bättre inkomstutveckling efter övergång till privat drift

Mer konkurrens inom vård, skola och omsorg via ökat privat företagande skulle kunna höja lönenivåerna. Offentliganställda inom vård, omsorg och skola som är med om en övergång till privat regi har en påtagligt bättre löneutveckling än de som blir kvar. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv som presenterades vid ett seminarium på tisdagsmorgonen.

– Personer som 2002 var med om övergång till privat drift, hade en genomsnittlig inkomstutveckling mellan 2001 och 2007 som var knappt 7 procentenheter högre än för personer kvar i offentlig anställning, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.

För en offentliganställd med en årsinkomst på 200.000 kr 2001 skulle övergången till privat drift innebära en inkomstökning med 13.200 kr 2007. Samma person skulle alltså 2007 tjäna 13.200 kr mer än sina kollegor i offentlig regi.

Stefan Fölster framhåller också betydelsen av konkurrens och effektivitet för att påverka lönerna:

Dessutom har offentlig sektors svaga löneutveckling främst drabbat kvinnor eftersom den historiskt sett varit kvinnodominerad. Att öppna för konkurrens och privata alternativ kan därför ses såväl som en näringspolitisk som jämställdhetspolitisk fråga.

Rapporten finns tillgänglig på www.svensktnaringsliv.se

Ytterligare information:

Peter Isling, presschef, 08-55 34 30 19

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.