"Borg och Lööf allt djupare i 3:12-träsket"

–Det nya förslaget till 3:12-regler framstår som om möjligt ännu mer tilltrasslat än den undermåliga version som presenterades för en dryg månad sedan. Efter dikeskörningen med förra förslaget tycks Anders Borg och Annie Lööf ha kört fast ännu djupare, säger Krister Andersson, chef på Svenskt Näringslivs skatteavdelning.

– Borgs och Lööfs avoghet mot advokater och revisorer upprepas och tycks vara djupt rotad. I media har företagare från helt andra branscher, exempelvis vårdföretaget Praktikertjänst, IT-konsulten Netlight och Långholmen hotell & restaurang, trätt fram. Inget av dessa företag blir hjälpta av det nya förslaget.

Ägarspärren för expanderande företag, som introducerades i förra versionen, finns i princip kvar oförändrad. Enda justeringen är att gränsen flyttas från 20 till 25 delägare. En sådan minimal förändring kan knappast uppfattas som annat än kosmetik. Spärren måste tas bort, konstaterar Krister Andersson.

– Den finjusterade ändringen av ägarkravet från 5 till 4 procent innebär att förslaget behåller snedvridningen till fördel för passiva ägare. Dessa får en extrem konkurrensfördel gentemot aktiva ägare som i praktiken helt och hållet stängs ute från möjligheten att erbjuda nyckelpersoner delägarskap. Personer med exakt samma jobb och ägande i ett bolag kommer att beskattas helt olika; 25 procent respektive 57 procents skatt. Det är inte rimligt.

– Anställningsbromsen, där varje nytt jobb fördyras med 10 procent, förefaller vidare vara kvar utan någon justering över huvud taget. Detta går helt på tvärs med arbetslinjen. Hur ska jobben kunna komma fram i småföretagen, om regeringen inför skatteregler där företagsägare tvingas höja sina egna löner med 10 procent för varje ny anställd, undrar Krister Andersson.

– Den sänkning som aviseras av taket för löneuttag är ytterligare exempel på hur Borg och Lööf bortser från företagarnas vardag. Man går från ett tidigare full­komligt verklighetsfrämmande lönekrav på drygt 5 miljoner kr (90 inkomstbasbelopp) till ett annat, i praktiken lika orimligt krav på 2,25 miljoner kr (40 inkomstbasbelopp). För ägare i vanliga småföretag är båda beloppen som hämtade från en fantasivärld.

Kritiken har varit massiv, inte bara från näringslivet utan även från domstolar, universitet och en lång rad andra instanser. Svenskt Näringsliv listade i sitt remissvar 10 konkreta exempel på problem som regeringen behövde rätta till. Det nya förslaget mildrar ett fåtal av dessa, men löser inget av dem helt och flera av problemen förefaller helt ha lämnats utan åtgärd.

– Svenskt Näringsliv har pekat på flera konkreta möjligheter till alternativ. Tyvärr verkar Borg och Lööf inte ha hörsammat något av dem, men vi står förstås fortfarande beredda att förklara hur regeringen kan åtgärda de problem som lyfts fram, betonar Krister Andersson.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.