Bra förslag för ordning och reda

Bra förslag för ordning och reda Huvudbetänkandet från Förtroendekommissionen innehåller flera bra förslag. Det är glädjande att kommissionen uppmärksammat betydelsen av att förmögenhetsskatten avskaffas och att kommunernas skadliga agerande på marknaden åtgärdas. Förslaget att öppna upp AP-fondernas ägande bör dock inte genomföras. - Att Förtroendekommissionen föreslår ett avskaffande av förmögenhetsskatten är ett viktigt steg mot ökade investeringar i Sverige. Det behövs bättre kapitalförsörjning för att fler goda idéer ska kunna bli till livskraftiga företag, säger Ebba Lindsö, VD i Svenskt Näringsliv. När det gäller mutlagstiftningen har Svenskt Näringsliv, genom Institutet mot mutor, sedan länge krävt att lagstiftningen ses över. - Vi välkomnar att en utredning förutsättningslöst får se över mutlagstiftningen. Det är viktigt att få regler som med större tydlighet än dagens anger var gränserna går för vad som är en muta eller bestickning, säger Jan Persson, chefsjurist i Svenskt Näringsliv. - Flera av kommissionens förslag är bra. Idén om att ta bort begränsningen för AP-fondernas ägande hör inte till dem. Det gäller att hålla isär rollerna. Staten har ingen naturlig roll som ägare i privata företag. Staten som ägare kommer alltid att ta speciella hänsyn, vilket inte gagnar en fri och fungerande marknad. Sverige behöver heller inte en ytterligare koncentration av institutionellt ägande, säger Ebba Lindsö, VD i Svenskt Näringsliv. Förtroendekommissionen föreslår en ändring i kommunallagen så att kommuner och landsting skall kunna åläggas en marknadsskadeavgift vid otillbörliga aktiviteter på marknaden. Det är ett bra förslag som förenklar vardagen för många mindre företag. Otillbörligt beteende på marknaden, antingen genom underprissättning eller att kommuner agerar utanför det kommunala kompetensområdet, är tyvärr ett vanligt klagomål från mindre företag. Detta har flera gånger påpekats för regeringen och det är hög tid att nu gå från ord till handling. Kommissionen föreslår att Konkurrensverket ska få befogenhet att självt döma företag till kraftiga ekonomiska påföljder ("konkurrensskadeavgift") vid överträdelse av konkurrensreglerna. Svenskt Näringsliv menar att starka rättssäkerhetsskäl talar emot att den övervakande och utredande rollen på detta sätt sammanblandas med den dömande funktionen - det finns goda argument för att inte åklagaren också ska vara domare. Hela Svenskt Näringslivs kommentar till Förtroendekommissionens slutbetänkande finns på www.svensktnaringsliv.se För ytterligare information: Jan Persson, chefsjurist, 08-553 430 42/ 070-568 82 00 Pär Henriksson, stab kommunikation, 08-553 430 93/ 070-266 30 93 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/28/20040428BIT00690/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/28/20040428BIT00690/wkr0002.pdf