Bra steg mot ett öppnare Sverige

Bra steg mot ett öppnare Sverige Svenskt Näringsliv välkomnar utredningen som ska se över möjligheterna för medborgare i EU:s ansökarländer att komma till Sverige och arbeta från första dagen av EU-medlemskapet. - Utredningen måste ses som ett första steg mot en fri arbetsinvandring från alla länder. Att öppna upp för arbetsinvandring från kandidatländerna från dagen för medlemskapet är välkommet. Fri rörlighet för människor är en av de fyra grundläggande friheterna i EU, och bör självklart gälla också för medborgare i de nya medlemsländerna, säger Göran Tunhammar, vd i Svenskt Näringsliv i en kommentar. - Mot bakgrund av den arbetskraftsbrist som förutses när de stora fyrtiotalistkullarna går i pension gäller det att ta vara på alla människors intresse av att vilja arbeta i Sverige. Redan idag har många svenska företag svårt att rekrytera medarbetare med rätt utbildning och erfarenhet, konstaterar Göran Tunhammar. För mer information kontakta, Jan-Peter Duker, vice vd Svenskt Näringsliv, tfn 070-583 42 72 Karin Ekenger, tfn 070-537 80 33 Pär Henriksson, kommunikation, tfn 08-553 430 93 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT01270/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT01270/bit0001.pdf