Brist på sparande hindrar potentiella företagare

Rapporten ”Att starta eller inte starta företag – det är frågan”, bygger på en undersökning bland de personer som fått rådgivning hos Stockholms NyföretagarCentrum under de senaste åtta åren.

Undersökningen har riktat sig både till dem som startat företag och till dem som av någon anledning valt att inte bli företagare. Särskilt den sistnämnda gruppen av potentiella företagare är intressant att undersöka, eftersom det inte tidigare har gjorts.

Resultaten pekar på att brist på sparande är det största hindret för att få potentiella företagare att bli företagare. Fler än fyra av tio (44 procent) anger kapitalbrist som anledning till att man inte är företagare. Fler än sju av tio (71 procent) säger att man skulle starta företag om man vann 500 000 kronor på lotteri.

Fler än fyra av tio (42 procent) av de potentiella företagarna anger som skäl att inte bli företagare att man har en säkrare inkomst i dagsläget än vad eget företagande skulle ge. Samtidigt är det så få som en av tjugo (fem procent) som menar att det nuvarande jobbet i längden skulle ge en högre inkomst än vad eget företagande skulle ge.

- Det här tyder på stora produktivitetsvinster om fler potentiella företagare skulle gå från anställning till eget företagande, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.

Väldigt få (fyra procent) av de potentiella företagarna menar att deras nuvarande jobb är mer stimulerande än att driva företag.

- Produktivitetsvinsten av att få potentiella företagare att bli företagare, sker alltså inte på bekostnad av arbetstillfredsställelsen, konstaterar Stefan Fölster. Att vara företagare upplevs som mer stimulerande än att vara anställd.

Även rådgivningsverksamheten verkar ha en stor betydelse. Närmare sju av tio (69 procent) av de potentiella företagarna skulle starta företag om de fick tillgång till en mer omfattande rådgivning och coachning. Byråkrati och regelverk är också ett skäl som anges till varför man valt att inte bli företagare.
Läs rapporten på www.svensktnaringsliv.se