Dagens politiker borde ta sig samman om skatterna

Svenskt Näringslivs skattekommission mötte Saco:s ordförande Anna Ekström, ordföranden i arbetarrörelsens tankesmedja Göran Johnsson och förre finansministern Kjell-Olof Feldt i en hearing i Almedalen.

Behovet av förändringar i skattesystemet för att möta internationell konkurrens, hur vi ska klara morgondagens behov att finansiera välfärden och behovet av att cementera redan genomförda viktiga skattereformer stod i centrum för diskussionen. Det fanns också stor enighet om behovet av en ny övergripande skattereform för att skapa stabilare villkor och för att kunna slippa politiska låsningar kring bl a behovet av att avskaffa värnskatten.

Saco-ordföranden Anna Ekström pekade på behovet att med sänkta skatter öka värdet av investeringar i utbildning.

– Många akademiker kan aldrig räkna hem sin investering i utbildning. De måste fortsätta att arbeta efter sin pension. Exempelvis måste en sjukgymnast arbeta till 78 års ålder och en gymnasielärare till 68 års ålder för att utbildningen ska löna sig, sa Anna Ekström om en jämförelse med de som börjar arbeta direkt efter gymnasiet.

Göran Johnsson och Kjell-Olof Feldt efterlyste långsiktiga politiska överenskommelser om skatterna.

– Politikerna borde ta sig samman på samma sätt som Kjell-Olof Feldt och Bengt Westerberg gjorde och göra en en ny stor skatteöverenskommelse över blockgränserna. Blockpolitik är bra för politiska systemet men den är inte bra för landet, sa Göran Jonsson.

Kjell-Olof Feldt talade om möjligheterna att få bort skatterna från politiska stridsområdet för en period.

– Vi måste tänka på skatter som en grund för välståndet. Vi kan inte hålla på att ändra hela tiden. Socialdemokraterna har nyckeln och borde ta ett initiativ tillsammans med moderaterna och göra grundlig översyn, sa Kjell-Olof Feldt.

Kjell-Olof Feldt var också den som kom med det största skatteförslaget på hearingen.

– Arbetsgivaravgiften ska ned, inte bara selektivt utan generellt. Det kan vi finansiera genom att ta bort alla selektiva nedsättningar. Kanske kan det sammantaget ge en halvering av arbetsgivaravgiften, sa Kjell-Olof Feldt.

Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström summerade hearingen med att det nu efter 20 år åter är dags för en rejäl skattreform och att Kjell-Olof Feldts förslag som kan ha en skatteeffekt på 200 miljarder sätter ribban för hur stor en sådan reform ska vara.

- Vi måste ta in skatter men vi ska göra det på ett smart sätt. Vi måste finna bärande principer och tankar för en skattereform. Vi ska inte ha några skadliga skatter och socialdemokretarna måste slå vakt om att genomförda skattreformer, avskaffandet av arvs-, gåvo och förmögenhetskatten, ligger fast sa Urban Bäckström.