Dags låta företagens behov styra skattepolitiken

De ekonomiska påfrestningar som väntar Sverige kräver skattesänkningar. De måste vara inriktade på att gagna företagen, därmed anställningar och människors välfärd. I stället för att de politiska partierna nu tävlar om att hitta sina egna profiler på skattepolitiken framöver är det hög tid att de börjar lyssna till företagen och se vad som gagnar anställningar och tillväxt.

Så kommenterar Svenskt Näringslivs vd, Urban Bäckström, de skattepolitiska tongångar som hörts under årets Almedalsvecka.

- Den finansiella krisen i världen är betydligt allvarligare än vad som hittills framkommit i den svenska debatten. Men med de överskott som Sverige har i de offentliga finanserna finns unika möjligheter att mildra verkningarna genom skattepolitiska åtgärder. Men de får inte bli en tummelplats för partipolitiska profileringsförsök. Vi ser det som absolut nödvändigt att skattesänkningarna får ett fokus som gagnar jobben och välståndet, säger Bäckström.

Han berömmer flera av de skatteförändringarna som regeringen hittills genomfört, men är kritisk till att företagens löpande skatter förblivit i stort sett oförändrade – eller till och med ökat.

- Det är nu angeläget att inleda en snabb anpassning av de svenska skatterna så att svenska företag kan hävda sig i den internationella konkurrensen.

- För detta krävs att skatterna på sparande, investeringar, utbildning och företagande minskar. Det är framför allt viktigt att genomföra reformer inom fem områden:

• Lindra dubbelbeskattningen på ägande. Detta bör i första hand ske genom att skatten på aktieägande och kapitalinkomster gradvis sänks från 30% till 15%. Ett första steg till 25% bör omgående genomföras. Det skulle minska den nackdel svenskt ägande utsätts för samtidigt som penningpolitiken skulle bli effektivare.

• Förbättra reglerna för de små- och medelstora ägarledda företagen. De s.k. 3:12-reglerna bör på sikt avskaffas men redan nu kan de avskaffas för 9 av 10 företag genom att kapitalbeskatta utdelningar upp till 5 basbelopp. Alliansens löfte om minskat krav på uttagen lön måste dessutom infrias.

• Sänk egenavgifterna för enskilda näringsidkare så att fler vågar ta steget att bli egna företagare. En sänkning från 31% till 10% (pensionsavgiften) bör övervägas.

• Sänk högsta marginalskatt på arbete till 40% - en nivå som redan finns i våra viktigaste konkurrentländer. Ett första steg med en sänkning på 5 procentenheter måste omgående genomföras. Detta bidrar till att fler kan spara ihop till ett startkapital till eget företag.

• Sänk bolagsskatten rejält i stället för att föreslå att företagen inte ska få avdrag för sina räntekostnader. Ett första steg ner till 20% i bolagsskatt behövs.