Därför allt färre företagare i Sverige-gåtan löst i ny internationell forskning

Därför allt färre företagare i Sverige - gåtan löst i ny internationell forskning Världens främsta vetenskapliga tidskrift om småföretagsamhet "Small Business Economics" har ägnat två nummer åt att undersöka företagens utveckling i Sverige. Internationella och svenska forskare visar där på oväntade resultat. Bland annat spelar vinsten som drivkraft mindre roll än vad som ofta förutsatts. Måndagen den 7 oktober anordnar Svenskt Näringsliv ett seminarium om företagens utveckling i Sverige. Under seminariet presenteras resultaten av småföretagsexperten Zoltan J Acs, professor vid Universitetet i Baltimore och vinnare av 2001 års internationella pris för entreprenörs- och småföretagsforskning. Även Magnus Henrekson, professor vid Handelshögskolan och Stefan Fölster, chefekonom vid Svenskt Näringsliv, redogör för sina bidrag till forskningen. Två företagare, Jenny Helin, Sparetime och Anna Lagerqvist, United Spaces, kommenterar slutsatserna. - Idag behövs fler företagare, men antalet fortsätter att minska i Sverige. Frågan är varför. Studierna pekar på en rad hinder för kreativa människors möjligheter att utveckla en idé eller vision, snarare än bristande lönsamhet, som den främsta förklaringen, menar Stefan Fölster, chefsekonom vid Svenskt Näringsliv. Tid: Måndagen den 7 oktober, klockan 10.00-12.00 Plats: Münchenbryggeriet, Söder Mälarstrand 29, 6 tr, Stockholm Lokal: United Spaces Deltagare: Zoltan J Acs, professor vid Universitetet i Baltimore, Magnus Henrekson, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv, Jenny Helin, vd och grundare av Sparetime, Anna Lagerqvist, vd, United Spaces. Varmt välkomna! För mer information kontakta: Irene Fällström, projektledare småföretagsfrågor, tfn 08-553 431 43 Sylvia Shahin, pressekreterare, tfn 08-553 430 18 / 0703-04 30 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/02/20021002BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/02/20021002BIT00390/wkr0002.pdf