De nya jobben blir färre om avtalsrörelsen går fel

Över hälften av de företag som tror att de kommer att anställa nästa år anser att utfallet av avtalsförhandlingarna är mycket viktigt eller helt avgörande för deras beslut att anställa. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.

– Det innebär att om avtalsförhandlingarna går fel blir det inte så många nya jobb som vi annars hade kunnat se fram emot. När medierna rapporterar om de centrala fackens krav på generella löneökningar glöms lätt företagens verklighet bort. Verkligheten ser olika ut och kräver olika lösningar. Vad företagen nu säger är att facken måste ta hänsyn till det i sina krav, annars riskerar det att bli färre jobb.

Det säger Jan-Peter Duker, Svenskt Näringslivs vice VD i en kommentar till undersökningen som är en del av underlaget till Svenskt Näringslivs konjunkturprognos – som presenteras i morgon.

– Vi får inte glömma att det är företagare som ska skapa de nya jobben. Företagen har alla olika förutsättningar. Därför är utsikterna till fler jobb bäst om lönerna bestäms där utrymmet för lönerna skapas, på varje enskilt företag. Tyvärr har vi sett för lite av den insikten i de krav som facken har kommit med så här långt.

Frågan till 681 företag, som i underlaget till Svenskt Näringslivs konjunkturprognos svarat att antalet anställda om sex månader kommer att vara fler, löd: ”Hur viktig är den pågående avtalsrörelsen totalt sett för ditt företags rekryteringsbeslut det närmaste året?” 52 procent av företagen svarade ”helt avgörande” eller ”mycket viktigt”.