De nya skattereglerna fördyrar för många småföretag

De nya skattereglerna för småföretag, som riksdagen beslutar om i morgon, krånglar till och fördyrar för många småföretagare.

Efter sex års utredande beslutar riksdagen på onsdag om nya skatteregler för familjeföretag, de s. k. 3:12-reglerna. Gång på gång har det utlovats enklare och fördelaktigare regler för alla de företagare som genom sitt entreprenörskap ger nya jobb och tillväxt. Det förslag som nu läggs innebär fördelar för en del företagare med många anställda och stora vinster samtidigt som skatten höjs för andra. Försämringarna gäller främst vid försäljning av företag med en vinst på mindre än 4 miljoner och kravet på att de flesta företagare måste ta ut en mycket högre lön för att kunna använda skattereglerna. - De nya reglerna gör inte tillvaron enklare för landets småföretagare. In i det sista sitter nu landets småföretagare och räknar på om de nya reglerna är fördelaktigare eller om de ska utnyttja de gamla reglerna före årsskiftet. Vad landets småföretagare behöver är enklare och rättvisare skatter så att de kan koncentrera sig på sina företag, säger Krister Andersson, chef för skatteavdelningen på Svenskt Näringsliv. Sverige måste få fler företagare. Då kan jobben värnas. För att få fler företagare måste vi ha skatteregler som inte innebär skärpt beskattning av företagare. Skatterna för småföretagare är överlag bättre i våra grannländer. Ett slående exempel är att i Finland kan en företagare ta ut en utdelning på upp till 90.000 euro utan att dubbelbeskattas. Svenskt Näringslivs anser att det finns vissa inslag i de nya reglerna som är bra men skatteskärpningarna för de minsta företagen är bedrövliga. Kravet på löneuttag är för högt och kapitalvinstbeskattningen borde inte skärpas. Bifogad nyhetsgrafik visar hur de nya reglerna slår. Materialet får fritt användas.