Det krävs handlingskraft och beslut för att möta globaliseringen.

"Att vara utsatt för internationell konkurrens gör att företag hittar olika, och ofta oväntade lösningar, för att stärka sina konkurrensfördelar och nå nya marknader. Det är emellertid inte bara företag som verkar i global konkurrens, det gör också den svenska politiken. Det går inte längre att betrakta det som beslutas i Sverige enbart med svenska ögon" - det säger Tommy Hellström, ansvarig för globaliseringsfrågor på Svenskt Näringsliv med anledning av den rapport om ”Globaliseringens utmaningar och möjligheter” som Svenskt Näringsliv presenterande på fredagen.

Det finns i grunden ingen motsättning mellan att företagen expanderar utomlands och att de fortsätter verksamheten i Sverige. Att utvecklas och stärka sin position i globala affärssystem handlar för många företag inte om ett flytta eller om att stanna i Sverige. Det är istället en fråga om var det är mest optimalt att driva olika delar av verksamheten i andra länder. Jobb som skapas utomlands bidrar därför till att företaget blir starkare – och därmed kan fortsätta skapa jobb i Sverige. Det lokala och det globala går hand i hand.

Men för att ta tillvara globaliseringens möjligheter på ännu bredare front krävs att den nationella och lokala företagsmiljön ständigt utvecklas. Politiska beslut behöver resultera i bättre förutsättningar för företag att stärka sina konkurrensfördelar och därmed möjligheterna att möta globaliseringens utmaningar. Diskussionen om globaliseringen handlar allt för ofta om ett övergripande perspektiv. Globaliseringen berör oss alla och den både skapar jobb och utvecklar vår vardag, framtidsdiskussionen behöver därför bli mer konkret.

Rapporten bygger på möten med många företagare och på djupintervjuer med ett mer begränsat antal. Den belyser hur företag idag ser på den växande globala marknaden. Rapporten pekar också ut viktiga förbättringar som behövs för att stärka konkurrenskraften för såväl enskilda företag som för landet. Globaliseringen fortsätter vidare varje dag och det kan vi bara acceptera. För att manövrera rätt behövs handlingskraft och beslut.

Läs hela rapporten på www.svensktnaringsliv.se