Dramatisk ökning av euroanvändningen

Dramatisk ökning av euroanvändningen Nära två tredjedelar (62 procent) av de stora svenska företagens fakturering till euroländerna sker redan i den gemensamma valutan, euro. Det är mer än en fördubbling jämfört med för ett år sedan. Det visar en undersökning som Svenskt Näringsliv gjort. - Den dramatiska ökningen av eurofaktureringen visar att allt fler företag anpassar sig till den marknadssituation som den europeiska valutan innebär. Det blir särskilt påtagligt då euron införs på allvar vid årsskiftet, kommenterar Jonas Frycklund, ansvarig för EU- och EMU- frågor vid Svenskt Näringsliv. Svenskt Näringsliv mäter årligen svenska storföretags användning av euro. Årets enkät visar en markant ökning. Av storföretagens fakturering till EMU-länderna sker nu i genomsnitt 62 procent i valutaenheten euro. Det kan jämföras med 24 procent för ett år sedan. Störst är andelen eurofakturering inom konsumtionsvaruindustrin, 82 procent. Lägst är andelen i råvarusektorn, 21 procent. - Att använda euro som faktureringsvaluta förenklar administrationen, eftersom företagen slipper hantera ett flertal olika valutor. Men samtidigt utsätts företagen för en valutarisk varje gång de använder euro. Enda sättet att bli av med den risken, och därmed få samma spelregler som konkurrenterna, är att också Sverige inför den gemensamma valutan, avslutar Jonas Frycklund. För mer information, kontakta: Jonas Frycklund, ansvarig EU- & EMU-frågor, tfn 08-553 431 62 / 0705-68 80 27 Andrea Prander, pressekreterare, tfn 08-553 430 18 / 0708-80 69 01 Om undersökningen: Fråga: Hur stor andel av Er fakturering till euroländerna sker i euro? Byggmaterialindu 41 % strin Insatsvaruindust 31 % rin Investeringsvaru 55 % industrin Konsumtionsvarui 82 % ndustrin Råvaruindustrin 21 % Totalt 62 % Fråga: Hur stor andel av Er fakturering till euroländerna sker i euro? 1999 17 % 2000 24 % 2001 62 % Urvalet i enkäten var 275 stora medlems-företag. Svarsfrekvensen var 47 procent. Undersökningen genomfördes under mars-juni 2001. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/07/20010807BIT00170/bit0004.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/07/20010807BIT00170/bit0004.pdf