Efterskalv men ingen ny finanskris

Den svenska ekonomin präglas av återhämtning. Internationellt är dock de obalanser som orsakade krisen långt ifrån korrigerade och flera efterskalv väntar de kommande åren. Detta dämpar återhämtningen i Sverige, som tar ny fart först efter 2012. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturprognos för tredje kvartalet, som bär rubriken ”Efterskalv”.

Snabbväxande länder som Kina stramar nu åt sin ekonomi, råvarupriser stiger och länder med stora budgetunderskott sparar. Därtill kantas det närmaste året av osäkerhet om flera länders statsfinanser. Återhämtningen i USA är svagare än väntat. I riskbilden finns möjligheten till en andra recession och ett handelskrig med Kina.

-       Vår bedömning är att risken för en andra lågkonjunktur – en double-dip – är liten. Dramat på den europeiska obligationsmarknaden fortsätter visserligen och ett och annat finansbolag kan gå omkull, men centralbankerna kommer att se till att finanssystemet fungerar någorlunda normalt, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.

Den globala konjunkturen stärks av utvecklingen i tillväxtekonomierna i Asien vilket också kommer Sverige till del. Många företag i Sverige och i krisländer har överraskande snabbt återställt vinster till mer normala nivåer. Det finns dock en risk att multinationella företag förskjuter investeringarna än mer till länder som präglas av stark underliggande tillväxt, som till exempel BRIC-länderna.

-       Sammantaget är svensk ekonomi på väg in i ett betydligt bättre läge än i våras. Ekonomin växer med över tre procent i år och fortsätter växa under hela prognosperioden, säger Stefan Fölster.

I en särskild strukturdel i rapporten analyseras den ekonomiska utvecklingen om oppositionen vinner valet. En rödgrön valvinst innebär fler jobb i offentlig sektor, men färre jobb totalt. Sammantaget beräknas ett regeringsskifte innebära 50 000 färre jobb under 2012, jämfört med fortsatt alliansregering, bland annat till följd av avvecklat RUT-avdrag och höjd arbetsgivaravgift för unga.

-       Givet att Sverige är i ett starkt statsfinansiellt läge och har klarat sig relativt väl igenom finanskrisen finns nu en möjlighet att ta större grepp på de strukturella hinder som hämmar tillväxten och företagandet, inte minst på skatte- och energiområdet, säger Stefan Fölster.

Konjunkturprognosen finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se

För ytterligare information:

Stefan Fölster, 08-55 34 31 60